جراحی

انواع قیچی جراحی

انواع قیچی جراحی

قیچی جراحی” برای اهداف زیادی در طول یک عمل جراحی استفاده می شود. این قیچی ها در شکل های مختلف و درجات گوناگون وجود دارند. قیچی های کاربردی برای برش مواد غیر بیولوژیکی مانند :‌ استفاده از بانداژ، برداشتن بانداژ، برش بخیه، برش و تشریح بافت و برداشتن بخیه استفاده می شود.

از قیچی های کاربردی نیز در حین جراحی برای برش کاغذ و سایر مواد ( مانند مواد بخیه ) استفاده می شود که ممکن است تیغه ابزار تیزتر را کدر کند. به قیچی هایی که برای بخیه زدن مواد یا برداشتن بخیه ها استفاده می شود قیچی بخیه و برخی از انواع آن را قیچی جراحی می گویند.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع قیچی جراحی بپردازیم، پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

قیچی جراحی چیست ؟

قیچی جراحی ابزاری تخصصی است که در طی یک عمل جراحی برای برش و تشریح بافت های سطح یا داخل بدن استفاده می شود. قیچی در اشکال و درجه تیزی مختلفی وجود دارد که تیغه های قیچی ها می توانند خمیده یا مستقیم باشند.

معمولاً از لبه های تیز شده برای برش و تشریح ماهیچه ها و بافت های سخت استفاده می شود.

برخی از قیچی ها برای سختی کار با کاربید تنگستن در امتداد لبه برش خود تقویت می شوند که این سختی باعث برش با لبه های تیز می شود و برش را آسان تر می کند.

قیچی در طیف گسترده ای از سبک ها، طول ها و زوایای برش موجود است تا به پزشک اجازه دهد تا نیاز های وسیعی از روش های جراحی را برآورده کند.

به طور کلی، قیچی جراحی به عنوان قیچی عامل و تشریح طبقه بندی می شود. قیچی جراحی برای برش بافت نرم استفاده می شود. تیغه های برش آن ها ممکن است مستقیم، منحنی، صاف یا نوک تیز باشد. نوع جراحی یا عمل، شکل تیغه برش را تعیین می کند. قیچی تشریح برای جداسازی و تمایز بافت ها استفاده می شود زیرا دقیق تر از قیچی جراحی است.

انواع قیچی جراحی

قیچی جراحی :

این قیچی با نام های قیچی جراحی، قیچی بخیه و قیچی پرستار شناخته می شود که برای برش و تشریح استفاده می شود.

کاربرد این قیچی این است که برای برش کلی بخیه، گاز استریل و سایر مواد استفاده می شود. تیغه های تیز که برای برش بافت سخت تر استفاده می شود و اغلب برای تشریح استفاده می شود. تیغه های صاف ( بلانت ) برای برش مواد مانند لوله یا گاز استریل استفاده می شود.

یکی از نکات استفاده از این قیچی این است که علائم ساییدگی را بررسی کنید و تیغه ها را مرتباً در صورت نیاز تیز کنید.

قیچی جراحی منحنی ( قیچی جراحی سر کج ) :

قیچی جراحی منحنی در دستهٔ قیچی های برش و تشریح قرار می گیرد که برای برش کلی بخیه، گاز استریل و سایر مواد استفاده می شود.

قیچی جراحی

قیچی مایو :

قیچی مایو” با نام های قیچی تشریح، قیچی بخیه، قیچی بافت سنگین و مایوس شناخته می شود که در دسته برش و تشریح قرار می گیرد.

قیچی مایو یک ابزاره همه کاره است که در چندین روش مختلف استفاده می شود، اما هر دو حالت مستقیم و منحنی بسته به روش و ترجیح پزشک ممکن است به جای یکدیگر استفاده شوند.

قیچی مایو با تیغه های اریب دار استاندارد، مستقیم یا منحنی متفاوت است و طول های متنوعی دارد.

این قیچی برای برش بافت استفاده می شود پس لازم است علائم سایش را بررسی کنید و در صورت نیاز مرتباً تیز شود.

قیچی مایو

قیچی منحنی مایو :

قیچی منحنی مایو در دسته برش و تشریح قرار میگیرد که برای استفاده در چندین روش مختلف جراحی کاربرد دارد. نسخه خمیده معمولاً برای برش یا تشریح بافت های عمیق یا متراکم استفاده می شود، اما هر دو مدل مستقیم و خمیده بسته به روش و ترجیح پزشک به جای یکدیگر استفاده می شود.

این قیچی با تیغه اریب استاندارد، قیچی مایو مستقیم یا قیچی مایو منحنی، دارای طول های مختلف وجود دارد. نوک این قیچی تیز می باشد.

نکته : پیچ بین دو تیغه قیچی باید محکم سفت شود. علائم سایش را بررسی کنید و در صورت نیاز مرتباً آن را تیز کنید.

قیچی تنوتومی :

این قیچی در جراحی های ظریف که نیاز به کنترل شدید دارد استفاده می شود. به دلیل شکلی که این قیچی های جراحی دارند، حرکت تیغه در حین عمل برش در نواحی مانند لب، بافت گونه و غیره بسیار نرم است.

در برخی از مدل های قیچی تنوتومی، یک تیغه دندانه دار وجود دارد تا از لغزش بافت های ظریف جلوگیری شود. همچنین با نوک کاربید تنگستن موجود است.

قیچی تنوتومی

قیچی بخیه :

از این قیچی ها برای برش بخیه ها استفاده می شود، تیغه پایینی به شکل قلاب شده مخصوص به انجام کار کمک می کند. گاهی اوقات دندانه ها برای جلوگیری از لغزش تولید می شوند.

قیچی بخیه

قیچی زنبق :

این قیچی مخصوصاً با تیغه های بسیار ظریف و تیز برای انجام عملکرد های مختلف در حین عمل جراحی چشم طراحی شده است. قیچی زنبق از فولاد ضد زنگ با کربن بالا ساخته شده است.

برخی از کاربرد های صنعتی این نوع قیچی ساخته شده از فولاد کربنی شامل برش ظریف در گلدوزی می باشد.

قیچی زنبق

قیچی تشریح :

انواع مختلف قیچی تشریح برای استفاده با توجه به کاربرد های معمولی موجود است. قیچی متزنباوم، قیچی زنبق، قیچی تنوتومی، قیچی مایو، قیچی وستکات و قیچی پروب همه انواع مختلفی از قیچی تشریح هستند.

قیچی تشریح

قیچی بانداژ :

این قیچی ها بویژه طراحی شده اند که یک تیغه کند و یک تیغه پروب برای حرکت صاف بدون آسیب رساندن به پوست در حین برش بانداژ دارند. این قیچی ها دارای دندانه هایی در تیغه پایینی هستند که برای جلوگیری از لغزش کاربرد دارد.

قیچی بانداژ

مراقبت و نگهداری از قیچی جراحی

دست زدن و استفاده بی دقت ممکن است به سطح ابزار جراحی آسیب برساند. استفاده نادرست از ابزار جراحی نیز می تواند آزمودنی ها را به خطر بیندازد.

برای جلوگیری از آسیب، ابزار ها باید به صورت جداگانه کار شوند. آنها باید با احتیاط در سینی قرار داده شوند و در حین تنظیم برای عمل جراحی نباید آن ها را تکان داد. قیچی جراحی را نباید پرت کرد یا انداخت.

برای اطمینان از ایمنی، ابزار ها باید قبل از عمل جراحی استریل و اتوکلاو شوند. از قیچی برای بریدن وسایل دیگر به جزء بافت ها یا رگ هایی که برای آنها در نظر گرفته شده اند، استفاده نکنید. خون و بافت باقیمانده باید قبل از استفاده مجدد از قیچی پاک شود.

پس از عمل جراحی، قیچی باید در محلول استریل قرار داده شود تا عوامل عفونی از بین بروند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از انواع قیچی جراحی داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.