پزشکی و سلامت

آیا قرص ونوستات لاغر می کند

یکی از دغدغه‌های افرادی که دارای اضافه وزن هستند، لاغر کردن است. در این مسیر اگر از روش رژیم‌های سخت و کم کالری، ورزش‌های هوازی و چربی سوزی، و کارهای دیگر بگذریم، به داروها و کپسول‌های لاغری می‌رسیم که تاثیر به سزایی در لاغر شدن دارند. قرص ونوستات یکی از این داروها است. با برانکارد همراه باشیم تا ضمن بررسی این قرص، عوارض و تاثیرات آن را با هم بخوانیم.

 

قرص لاغری ونوستات

 

قرص ونوستات نوعی داروی کاهش وزن است که تحت عنوان ارلستات بدون نیاز به نسخه می فروشند و Xenical نوعی از این قرص است که تنها با تجویز پزشک داده می شود چون دارای دوز بسیار بالایی است. تمام قرص های لاغری ۶۰ میلی گرم ارلستات دارند اما قرص های Xenical دارای ۱۲۰ میلی گرم از این ماده هستند. قرص ونوستات برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) تایید شد.

چندین تحقیق بزرگ انسانی روی ونوستات یا ارلستات که ماده فعال درون قرص های لاغری هستند انجام شده است. یکی از شناخته شده ترینِ این تحقیقات مربوط به محققان سوئدی می شود. در این آزمایش ۳٫۳۰۵ فرد مبتلا به اضافه وزن به مدت ۴ سال مورد آزمایش قرار گرفتند. افراد در این تحقیق به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه سه مرتبه در روز ۱۲۰ میلی گرم ونوستات یا ارلستات دریافت می کرد در حالی که گروه دیگر شبه دارو دریافت می کردند. تمام شرکت کنندگان روزانه ۸۰۰ کالری کمتر از حد معمول، کالری دریافت می کردند و چربی خوراکی را به ۳۰ درصد کالری محدود کرده بودند. همچنین این افراد تشویق می شدند که هر روز به پیاده روی بروند. در طول سال اول متوسط کاهش وزن در گروهی که ونوستات مصرف می کردند ۱۰٫۶ کیلوگرم بود در حالی که این مقدار برای گروه دوم ۶٫۲ کیلوگرم بود.

 

قرص لاغری ونوستات چه مزایای دیگری دارد؟

ونوستات سبب کمی کاهش وزن می شود و همین کاهش وزن مزایای دیگری را به وجود می آورد که عبارتند از:

کاهش خطر دیابت نوع ۲: مصرف ونوستات خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۳۷ درصد کاهش می دهد. کاهش فشار خون: تحقیقات نشان دادند که مصرف ونوستات سبب کاهش خفیفی در فشار خون می شود.

کاهش کلسترول بد ( LDL ) : محققان دریافتند مصرف ونوستات تاثیری مثبت روی کاهش کلسترول بد خون دارد.

عوارض جانبی، دوز و روش استفاده قرص لاغری ونوستات

اگر چه قرص‌های لاغری به کاهش وزن کمک می کنند. اما عوارض جانبی هم دارند که باید از آن‌ها باخبر باشید. باتوجه به اینکه قرص ونوستات مانع از جذب چربی می‌شود، چربی‌های هضم نشده در در روده باقی می‌ماند و سبب دل درد، اسهال و نفخ می‌شود. برخی افراد هم ممکن است بی‌اختیاری مدفوع، شل شدن مدفوع و چرب بودن مدفوع را تجربه کنند. مصرف طولانی مدت قرص ونوستات مانع جذب ویتامین‌های محلول در چربی از قبیل ویتامین A، D، E و K می‌شود. به همین دلیل مصرف مولتی ویتامین به همراه این دارو توصیه می‌شود. علاوه بر این‌ها، قرص ونوستات سبب عدم جذب برخی از داروها می‌شود و مشکلات دیگری از قبیل مسمومیت کلیه و … به وجود می‌آورد. افرادی که دارو مصرف می‌کنند و یا دچار بیماری هستند باید قبل از مصرف ونوستات حتما با پزشک مشورت کنند. بیشتر پزشکان مصرف ونوستات را بیشتر از ۲۴ ماه توصیه نمی‌کنند. مقدار استفاده از این دارو در آزمایش‌ها سه مرتبه در روز به مقدار ۱۲۰ میلی گرم بوده است.

 

 

آیا باید از قرص لاغری ونوستات استفاده کنیم؟

ونوستات از اندک قرص‌های کاهش وزن است که توانسته روی بعضی افراد جواب بدهد ولی نتایج مصرف آنچنان که مردم دوست دارند تاثیر گذار و چشم گیر نیست. در بهترین حالت شاید مقداری وزن بیشتری کم کنید البته اگر مصرف قرص ونوستات با رژیم غذایی و برنامه ورزشی همراه باشد. علاوه بر این‌ها تاثیرات مثبت کاهش وزن باید با عوارض جانبی آزار دهنده این دارو برای گوارش مقایسه شود و دید که آیا واقعا ارزشش را دارد یا خیر. توجه داشته باشید که همراه با این قرص باید غذاهای کم چرب با کالری محدود مصرف کنید که این برای بسیاری از مردم زیاد خوشایند نیست. اگر واقعا می‌خواهید وزن کم کنید و وزن کم شده را ثابت نگه دارید، سعی کنید پروتئین بیشتری میل کنید و مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید این کار تاثیری به مراتب بهتر از مصرف قرص های لاغری از جمله ونوستات دارد.

 

ترکیبات دارویی قرص ونوستات چیست؟

قرص ونوستات دو نوع دارد، نوع 60 میلی گرم که با نام‌های تجاری مختلف شناخته می‌شود و در داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک قابل خریداری است. نوع 120 میلی گرمی قرص ونوستات، زنیکال نام دارد که تنها با نسخه پزشک و دوز مشخص شده می‌توان آن‌ها را تهیه و مصرف کرد.

در واقع قرص ونوستات را می توان ارلیستات (دفع کننده چربی هضم نشده) دانست. ارلیستات یک نوع مهار کننده برای آنزیم لیپاز در بدن محسوب می شود. آنزیم لیپاز در بدن وظیفه شکسته شدن چربی ها و جذب آنها را بر عهده دارد. از این رو تاثیر به سزایی بر چربی انباشته شده در بدن یا حتی مقدار آن در رگ های خونی دارد.

 

قرص ونوستات در بدن چه تاثیراتی را ایجاد می کند؟

قرص ونوستات نوعی مهار کننده برای آنزیم لیپاز در بدن به شمار می رود. آنزیم لیپاز نقش تجزیه ای و تبدیل تری گلیسیرید به منو گلیسیرید را دارد. تری گلیسیرید ها توسط بدن انسان جذب نمی شوند و برای جذب لازم است به مونوگلیسرید تبدیل شوند. آنزیم لیپاز وظیفه تبدیل را را بر عهده دارد. فرآورده دوم حاصل از این تجزیه شیمیایی اسید چرب است که آن هم توسط بدن جذب می شود.

قرص ونوستات با مهار آنزیم لیپاز مانع به وقوع پیوستن این فرآیند شیمیایی می شود و تری گلیسیرید ها از طریق دستگاه گوارش دفع می شوند که این دفع، خالی از عوارض و مشکلات نخواهد بود. در صورت جذب نشدن چربی توسط بدن، فرد شاهد کاهش وزن خواهد بود. قرص ونوستات مکانیزم ساده ای برای لاغری و کاهش وزن دارد که با این وجود دلیلی بر مصرف و یا تاکید بر مصرف خودسرانه آن نمی‌شود و باید پزشک در صورت نیاز مصرف این قرص را تجویز کند.

 

چه کسانی نباید از این قرص لاغری استفاده کنند؟

زنان باردار یا کسانی که به ونوستات، آلرژی دارند، از این محصولات نباید استفاده کنند. همچنین اگر به یکی از این موارد زیر مبتلا باشید، از مصرف این دارو باید اجتناب کنید:

مشکلات دستگاه گوارش

مشکلات کیسه صفرا

کم کاری تیروئید

سابقه بیماری سنگ های صفراوی یا سنگ کلیه

سابقه بیماری پانکراتیت

بیماری کبدی

بیماری کلیوی

دیابت نوع 1 یا نوع 2

بروز اختلال و بی نظمی در غذا خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی

این محصولات را با مکمل ها یا داروهای دیگری که برای کاهش وزن مصرف می کنید، مورد استفاده قرار ندهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.