جراحی

کاربرد پنس ها در جراحی

پنس

ابزار های جراحی از قدیم الایام وجود داشته اند. انواع ابزار پزشکی در اوایل دوران باستان و قرون وسطی صرفاً با نبوغ پزشکان ساخته شد. در هر دو دورهٔ رنسانس و پس از رنسانس، ابزارهای جدیدی یک بار دیگر با هدف تکمیل جسارت روز افزون جراحان و نیاز ضروری برای نجات جان افراد ایجاد و جراحی شدند.

به هر حال، بسیاری از ابزارهای جراحی که امروزه شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند، تا اواخر قرن نوزدهم تاکنون به کار گرفته نشده اند. مواد جدید علت اصلی این امر هستند زیرا فولاد ضد زنگ، کروم و تیتانیوم همگی در این زمان وارد تولید شدند. از لحاظ تاریخی، این ابزارهای رایج برای استفاده در عملیات و رویه ها برای استراتژیک تر و دقیق تر شدن سازگار شده اند. پنس یکی از این ابزارهای جراحی است.

درک اصطلاحات پزشکی پنس جراحی بسیار پیچیده است. برای روشن تر شدن این موضوع باید گفت که “پنس”، ابزارهای ویژه ای هستند که وظیفهٔ اصلی آنها گرفتن، جمع کردن یا تثبیت بافت انسان است.

انوع مختلف پنس های جراحی بر اساس شکل دندانه هایشان طبقه بندی می شوند و در واقع طرحی که با نوع بافت و ابزار برای نگه داشتن و دستکاری در نظر گرفته شده است، مرتبط است.

در ادامه قصد داریم نگاهی دقیق تر به پنس های موجود برای استفاده در پزشکی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

پنس مامایی

در قرن های گذشته که امکان سزارین وجود نداشت، زنان می توانستند روزها و حتی تا یک هفته، زایمان را متوقف کنند. بنابراین پنس مامایی بسیار سودمند بود، زیرا می توانست به هدایت سر نوزاد در کانال زایمان کمک کند زیرا مادر در حین زایمان فشار می آورد. 

علیرغم طراحی عجیبشان که شبیه به ظاهر انبر در سالاد است، این پنس جان افراد بی شماری را در زمان های قبل از بیهوشی و آنتی بیوتیک نجات داد.

با این حال، استفاده از پنس مامایی از آن زمان به طور چشم گیری تغییر کرده است زیرا هدف آن در طول فرآیند زایمان در نهایت با فن آوری های جدید و پیشرفت های پزشکی غلبه کرد.

پنس ها انقلابی را بوجود آوردند تا به مجموعه وسیع تری از ابزار های جراحی تبدیل شوند که امروزه در زمینهٔ پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

پنس مامایی

پنس حلقه ای

پنس جراحی به اندازهٔ کافی گسترده است که به دو دسته بندی جداگانه تقسیم می شود :

  • پنس انگشت شست
  • پنس حلقه ای

پنس حلقه ای از ایدهٔ پنس مامایی سرچشمه می گیرد، زیرا آنها لولایی هستند و از نظر طراحی شبیه به قیچی هستند و در انتهای آن سوراخ های حلقه برای نگه داشتن وجود دارد. آنها می توانند لبه های مستقیم یا زاویه دار باشند.

این ابزارهای چنگ زدن یا گرفتن بویژه برای نگه داشتن اشیاء در حین عملیات ظریف تر یا بستن رگ های خونی بزرگتر یا بافت های سنگین بسیار مهم هستند. پنس هموستاتیک یکی از انواع پنس ها است که به طور خاص به کنترل خونریزی برای جلوگیری از سر ریز خون کمک می کند. تمام پنس های هموستاتیک دارای مکانیزم قفل کننده ای به نام جغجغه برای عمل و کنترل بهتر هستند.

سایر انواع حلقه های رایج در صنعت عبارتند از : پنس کلی یا روچستر که هر کدام برای گرفتن و رسیدن به اهداف متفاوت طراحی شده اند. پنس قفل کننده زمانی که هموستاتیک باشد، گیره نیز نامیده می شود. هنگامی که برای گرفتن محکم یا حرکت در اطراف سوزن ها استفاده می شود، از نظر ساختاری به عنوان نگه دارنده سوزن شناخته می شوند.

پنس اسپلینتر یکی دیگر از ابزار های قابل توجه است که هدف ویژه آن حذف خرده ها یا تکه های تیز استخوان از گوشت است. این نوع پنس به دلیل نوک مثلثی شکل کوچکش برای دستکاری در نواحی باریک تر بسیار خوب عمل می کند.

پنس حلقه ای

پنس انگشت شست

طبقه بندی انواع پنس به دلیل عملکرد های متعدد آنها برای روش های دشوار است. بر خلاف پنس حلقه ای، پنس انگشت شست مانند فنر است و از طریق فشرده سازی بین انگشت شست کاربر استفاده می شود. این پنس ها برای گرفتن، نگه داشتن و همچنین دستکاری طیف وسیعی از بافت های بدن مفید هستند.

پنس انگشت شست غیر جغجغه دار هستند. از آنجایی که این نوع پنس قفل نمی شود، آنها با طیف گسترده ای از نوک ها می توانند مسطح، فنجانی، حلقه ای، شیار دار و دندانه دار باشند و همچنین می توانند به صورت زاویه دار، منحنی یا مستقیم در طراحی باشند.

پنس انگشت شست نیز به دو دسته کلی طبقه بندی می شود :

  • پنس پانسمان
  • پنس بافتی

پنس پانسمان معمولاً برای پانسمان و پانسمان زخم ها استفاده می شود. بهترین پنس پانسمان را می توان در جراحی های حساس استفاده کرد زیرا آسیب احتمالی به بافت های ملایم را به حداقل می رساند. 

بر عکس آن، پنس بافتی دارای دندان هایی است که چسبندگی بیشتری برای روی بافت نرم ایجاد می کند. پنس های بافتی خاصی برای بخیه زدن و بخیه زدن ظریف طراحی شده اند. از میان تمام پنس، پنس های انگشت شست، انواع فوستر، ادسون و عنبیه بیشتر در زمینهٔ پزشکی مدرن مورد استفاده قرار می گیرند.

پنس انگشت شست

رویه های بالینی پنس چگونه است ؟

نوع پنس مورد استفاده در روش های بالینی به طور گسترده ای به این بستگی دارد که آیا عمل به ابزاری نیاز دارد که دندان دارد یا ابزاری که دندان ندارد.

هنگام انتخاب یک پنس برای عملکرد آن، طراحی آنرا به خاطر بسپارید. پنس حلقه ای، گیره دار یا جغجغه دار روشی ایده آل برای گرفتن بدون دست است زیرا می تواند روی بافت قفل شود و تنها بماند.

پنس انگشت شست و پانسمان نیاز به تماس مستقیم با انگشت و گرفتن محکم برای دست زدن به بافت ها دارد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از انواع پنس داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.