تنفس, کرونا

کاربرد دستگاه ونتیلاتور

کاربرد دستگاه ونتیلاتور

ونتیلاتور پزشکی دستگاهی است که به ریه های شما کمک می کند تا کار کنند. اگر شرایطی دارید که تنفس صحیح را برای شما سخت می کند یا زمانی که که اصلاً نمی توانید نفس بکشید، می تواند یک ماشین نجات دهنده باشد.

ما در این مقاله قصد داریم شما را کاربرد “دستگاه ونتیلاتور” آشنا کنیم و بررسی کلی ای از این دستگاه داشته باشیم تا بدانید ونتیلاتور چیست و چه وظیفه ای را دارد. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دستگاه ونتیلاتور چیست ؟

ونتیلاتور” کمک می کند تا هوا را به داخل و خارج از ریه ها فشار دهد تا بدن بتواند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. برای کمک به رساندن اکسیژن از ونتیلاتور به ریه ها، می توانید از ماسک مناسب استفاده کنید. یا اگر وضعیت شما جدی تر است، ممکن است یک لوله تنفسی در گلوی شما وارد شود تا ریه های شما را با اکسیژن تامین کند.

ونتیلاتورها اغلب در محیط های بیمارستانی استفاده می شوند. یک پزشک یا یک درمانگر تنفسی، میزان اکسیژنی که توسط دستگاه ونتیلاتور به ریه های شما وارد می شود را کنترل می کند.

نام های دیگری که ونتیلاتور با آنها شناخته می شود عبارتند از :

  • دستگاه تنفس
  • تهویه مکانیکی

در ادامه به جزییات بیشتری در مورد اینکه چه زمانی ممکن است به ونتیلاتور نیاز باشد، چگونه کار می کند و چه خطراتی دارد می پردازیم.

دستگاه ونتیلاتور

چرا به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارید ؟

عدم توانایی در نفس کشیدن به تنهایی به عنوان نارسایی تنفسی شناخته می شود و یک وضعیت اورژانسی تهدید کننده زندگی است.

شرایط سلامتی :

بسیاری از انواع شرایط سلامتی می توانند باعث ایجاد مشکل در تنفس شما شوند، مانند :

– بیماری کرونا ( COVID-19 )

  • سندرم زجر تنفسی حاد ( ARDS )
  • بیماری انسداد مزمن ریه ( COPD )
  • آسم
  • آسیب مغزی
  • ایست قلبی
  • پنومونی
  • سکته
  • کما یا از دست دادن هوشیاری
  • مصرف بیش از حد دارو
  • نارسایی تنفسی هایپر کاپنیک
  • عفونت ریه
  • عفونت در خون
  • آسیب های نخاعی فوقانی
  • رشد زودرس ریه ( در نوزادان )
  • بیماری لو گریگ

عمل جراحی :

اگر برای یک عمل جراحی بیهوشی عمومی دارید، ممکن است لازم باشد در هنگام خواب از دستگاه تنفس مصنوعی یا همان ونتیلاتور استفاده کنید. این به این دلیل است که برخی از داروهای بیهوشی می توانند تنفس صحیح خود را در حالی در حالت خواب هستید دشوار کنند.

با جراحی، ممکن است لازم باشد برای مدتی به شرح زیر در دستگاه تنفس مصنوعی باشید :

  • در حین جراحی : یک ونتیلاتور می تواند به طور موقت در حالی که تحت بیهوشی عمومی هستید، تنفس را برای شما انجام دهد.
  • بهبودی پس از جراحی : گاهی اوقات، برای جراحی های بسیار پیچیده، یک دستگاه ونتیلاتور به بیمار کمک می کند تا ساعت ها یا بیشتر بعد از جراحی نفس بکشد.

مدت زمان استفاده از دستگاه ونتیلاتور

مدت زمانی که در دستگاه تنفس مصنوعی قرار می گیرید به دلیل نیاز به کمک برای تنفس بستگی دارد.

اگر در حین جراحی به ونتیلاتور نیاز داشته باشید، معمولاً فقط زمانی که در حالت خواب هستید از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می کنید. این می تواند کمتر از یک ساعت تا چند ساعت بیشتر متغیر باشد.

اگر برای یک وضعیت سلامتی به دستگاه ونتیلاتور نیاز دارید، ممکن است لازم باشد ساعت ها، روزها، هفته ها یا بیشتر از آن استفاده کنید. بستگی به این دارد که چقدر طول می کشد تا ریه های شما قوی تر شوند و بتوانند به تنهایی به درستی عمل کنند.

ونتیلاتور بیماری را درمان نمی کند. وظیفه ونتیلاتور این است که شما را در حین مبارزه با عفونت یا بیماری یا بهبودی پس از آسیب دیدگی نگه دارد.

مدت زمان استفاده از دستگاه ونتیلاتور

مدت زمان ونتیلاتور برای ویروس کرونا ( COVID-19 )

طبق مطالعات انجام شده، مدت زمان معمولی استفاده از ونتیلاتور برای بیماران مبتلا به علائم شدید ویروس کورونا حدود ۸ تا ۱۰ روز است.

دستگاه ونتیلاتور چگونه کار می کند ؟

ونتیلاتور پزشکی از فشار برای دمیدن هوای اکسیژن دار به مجاری تنفسی و حذف دی اکسید کربن از بدن شما استفاده می کند.

راه هوایی شما شامل موارد زیر است :

  • بینی
  • دهان
  • گلو ( حنجره )
  • نای
  • لوله های برونشی ( برونشی )

اکسیژن از یک دستگاه تنفس مصنوعی ممکن است به یکی از دو روش به ریه های شما فشار داده شود : با یک ماسک نصب شده یا با یک لوله تنفس.

با ماسک صورت :

استفاده از ماسک صورت برای رساندن اکسیژن به ریه ها به عنوان تهویه غیر تهاجمی شناخته می شود.

با این نوع تهویه، یک ماسک صورت پلاستیکی نصب شده روی بینی و دهان شما قرار می گیرد. لوله از ماسک صورت به ونتیلاتور متصل می شود که هوا را به داخل ریه های شما فشار می دهد. این روش معمولاً در مواردی استفاده می شود که مشکلات تنفسی کمتر باشد.

چندین مزیت برای این روش تهویه وجود دارد : 

  • این راحت تر از لوله تنفسی است که از گلوی شما پایین می رود.
  • به آرامبخشی نیاز ندارد.
  • به شما امکان می دهد صحبت کنید، قورت دهید و سرفه کنید.
  • ممکن است خطر عوارض جانبی و عوارضی مانند عفونت و ذات الریه را که با تهویخ لوله تنفسی شایع تر هستند را کاهش دهد.

با لوله تنفس :

برای موارد شدیدتر، به یک لوله تنفسی نیاز دارید که در گلو و در نای خود قرار دهید. این به عنوان تهویه تهاجمی شناخته می شود. معمولاً قبل از انجام این روش آرام بخش باید مصرف شود، زیرا می تواند باعث درد و ناراحتی شود.

لوله تنفسی که در نای شما وارد می شود به دستگاه ونتیلاتور متصل است که هوا را وارد مجاری تنفسی شما می کند تا بدن شما بتواند در حین بهبود بیماری یا آسیب، اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند.

اگر برای مدت طولانی در ونتیلاتور هستید، ممکن است نیاز به تراکئوستومی داشته باشید. این شامل یک جراحی است که یک سوراخ در جلوگی گلو شما ایجاد می کند. یک لوله در نای شما، زیر تارهای صوتی شما وارد می شود و سپس به دستگاه تنفس مصنوعی متصل می شود.

ونتیلاتور

از یک دستگاه ونتیلاتور چه انتظاری باید داشت ؟

قرار گرفتن در دستگاه ونتیلاتور در حالی که هوشیار هستید می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر از دستگاه ونتیلاتور استفاده می کنید که لوله تنفسی در گلوی شما قرار دارد. وقتی به ونتیلاتور وصل هستید نمی توانید صحبت کنید، غذا بخورید یا حرکت کنید.

اگر از دستگاه تنفس مصنوعی ( ونتیلاتور ) با ماسک صورت استفاده می کنید، احتمالاً می توانید صحبت کنید، قورت دهید و سرفه کنید.

دارو :

پزشک شما ممکن است داروهایی را به شما بدهد که به شما کمک می کنند در حین استفاده از دستگاه ونتیلاتور آرامش و راحتی بیشتری داشته باشید. این کمک می کند که قرار گرفتن در دستگاه تنفس مصنوعی آسیب کمتری داشته باشد.

داروهایی که اغلب به افرادی که دارای ونتیلاتور هستند داده می شود عبارتند از :

  • داروهای ضد درد
  • آرام بخش ها
  • شل کننده های عضلانی
  • داروهای خواب

این داروها اغلب باعث خواب آلودگی و گیجی می شوند. این اثرات پس از قطع مصرف از بین خواهد رفت. پس از اتمام استفاده از ونتیلاتور، دیگر نیازی به دارو نخواهید داشت.

نحوه نظارت شما :

اگر از دستگاه ونتیلاتور استفاده می کنید، احتمالاً به تجهیزات پزشکی دیگری نیاز خواهید داشت که عملکرد شما را کنترل کند. ممکن است به مانیتورهایی برای موارد زیر نیاز داشته باشید :

  • ضربان قلب
  • فشار خون
  • تعداد تنفس
  • اشباع اکسیژن

همچنین ممکن است به عکس برداری یا اسکن منظم قفسه سینه نیاز داشته باشید. علاوه بر این، ممکن است برای بررسی میزان اکسیژن و دی اکسید کربن در خون شما نیاز به آزمایش خون داشته باشید.

عوارض دستگاه ونتیلاتور

دستگاه ونتیلاتور می تواند جان شما را نجات دهد. با این حال، مانند سایر درمان ها، می تواند عوارض جانبی بالقوه ای ایجاد کند. اگر برای مدت طولانی تری از دستگاه ونتیلاتور استفاده می کنید، این امر رایج تر است.

برخی از رایج ترین عوارض مرتبط با قرار گرفتن در دستگاه ونتیلاتور عبارتند از :

عفونت : 

این یکی از خطرات اصلی قرار گرفتن در دستگاه تنفس مصنوعی با لوله تنفسی است. تجمع مایعات و مخاط در گلو و نای می تواند به میکروب ها اجازه دهد تا در لوله تنفسی جمع شوند. سپس این میکروب ها می توانند به ریه های شما بروند. این موضوع می تواند خطر ابتلا به ذات الریه را افزایش دهد.

عفونت سینوسی نیز با لوله تنفسی رایج است. ممکن است برای درمان پنومونی یا عفونت سینوسی به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

تحریک :

لوله تنفسی می تواند روی گلو یا ریه های شما ساییده شود و آن را تحریک کند. همچنین می تواند سرفه را سخت کند. سرفه به خلاص شدن از شر گرد و غبار و مواد تحریک کننده در ریه ها کمک می کند.

مشکلات تارهای صوتی :

یک لوله تنفسی از حنجره که تارهای صوتی شما را در بر می گیرد، عبور می کند. به همین دلیل است که وقتی از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می کنید نمی توانید صحبت کنید. لوله تنفسی می تواند به حنجره شما آسیب برساند.

مشکلات ریوی :

کیسه های هوا در ریه های شما ممکن است با مایع پر شود.

لخته شدن خون :

دراز کشیدن در یک وضعیت برای مدت طولانی می تواند خطر تشکیل لخته خون را افزایش دهد.

هذیان مربوط به آرام بخش :

این می تواند ناشی از آرام بخش ها و بسیاری از داروهای دیگر باشد که به فردی که در دستگاه تنفس مصنوعی با لوله تنفسی است داده می شود.

اختلال در اعصاب و عضلات :

بی حرکت دراز کشیدن برای چندین روز، آرام کردن و نفس نکشیدن به تنهایی می تواند منجر به اختلال در اعصاب و ماهیچه های شما شود.

مایعات اضافه :

این می تواند ناشی از تزریق مداوم، مسمومیت دارویی و نارسایی کلیوی باشد.

آسیب ریه :

ونتیلاتور می تواند باعث آسیب ریه شود. این ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد : 

  • فشار بیش از حد هوا در ریه ها
  • نشت هوا به فضای بین ریه ها و دیواره قفسه سینه
  • اکسیژن بیش از حد در ریه ها

عوارض دستگاه ونتیلاتور

وقتی از دستگاه ونتیلاتور خارج می شوید چه انتظاری باید داشته باشید ؟

اگر برای مدت طولانی از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کرده اید، زمانی که دستگاه تنفس مصنوعی برای شما نفس نمی کشد، ممکن است به سختی نفس بکشید.

ممکن است وقتی از دستگاه ونتیلاتور خارج می شوید متوجه گلودرد یا درد و ضعف عضلات سینه شوید. این می تواند به این دلیل اتفاق بیفتد که ماهیچه های اطراف قفسه سینه شما ضعیف تر می شوند، در حالی که ونتیلاتور کار تنفس را برای شما انجام می دهد. داروهایی که در حین استفاده از ونتیلاتور دریافت می کنید نیز ممکن است به ضعیف شدن عضلات شما کمک کنند.

گاهی اوقات ممکن است روزها یا هفته ها طول بکشد تا ماهیچه های ریه و قفسه سینه به حالت عادی برگردند. پزشک شما ممکن است توصیه کند که به آرامی شما را از دستگاه ونتیلاتور جدا کند. این بدان معنی است که شما به طول کامل از ونتیلاتور خارج نخواهید شد. در عوض، به تدریج از آن خارج می شوید تا زمانی که ریه های شما به اندازه ای قوی شوند که به تنهایی و بدون هیچ کمکی از ونتیلاتور نفس بکشند.

اگر ذات الریه یا عفونت دیگری از ونتیلاتور دارید، ممکن است پس از خاموش شدن دستگاه تنفس مصنوعی همچنان احساس ناخوشایندی داشته باشید. اگر احساس بدتری دارید یا علائم جدید مانند تب دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر برای مدت طولانی از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کرده باشید، بسیاری از ماهیچه های بدن شما بسیار ضعیف تر از گذشته خواهند بود. ممکن است حرکت به راحتی و انجام فعالیت های معمول روزانه سخت باشد. ممکن است برای بازیابی قدرت عضلانی خود و اینکه بتوانید به زندگی عادی خود بازگردید، به فیزیوتراپی طولانی مدت نیاز داشته باشید.

نحوه آماده شدن برای استفاده از دستگاه ونتیلاتور

اگر برای خود یا دیگران دستگاه ونتیلاتور را در نظر گرفته اید، اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا شرایط را برای او راحت تر کنید و خطر عوارض را کاهش دهید :

  • برای کمک به کاهش ترس و ناراحتی آنها، یک حضور حمایت کننده و آرام بخش داشته باشید. قرار گرفتن در دستگاه ونتیلاتور می تواند ترسناک باشد و ایجاد سر و صدا و زنگ خطر می تواند شرایط را برای عزیزانتان ناراحت کننده و استرس زا تر کند.
  • از همه بازدید کنندگان بخواهید که دست های خود را به درستی بشویند و از ماسک صورت استفاده کنند.
  • از ملاقات کودکان خردسال یا افرادی که ممکن است بیمار باشند، جلوگیری کنند.
  • بگذارید عزیزتان استراحت کند. از صحبت با آنها در مورد موضوعات یا مسائلی که ممکن است باعث ناراحتی آنها شود خودداری کنید.

نتیجه گیری

ونتیلاتورها دستگاه های تنفسی هستند که به کارکرد ریه های شما کمک می کنند. آنها نمی توانند یک مشکل سلامتی را درمان یا برطرف کنند. اما آنها می توانند کار تنفس را برای شما انجام دهند، در حالی که شما در حال درمان یا بهبودی از یک بیماری یا وضعیت سلامتی هستید.

ونتیلاتورها می توانند نجات دهنده باشند و بخش مهمی از حمایت درمانی برای افراد در هر سنی از جمله کودکان و نوزادان باشند.

مدت زمان استفاده از دستگاه ونتیلاتور به مدت زمانی که برای تنفس به کمک نیاز دارید یا مدت زمانی که طول می کشد تا بیماری زمینه ای شما درمان شود، بستگی دارد.

برخی از افراد ممکن است تنها برای چند ساعت یا کمتر به دستگاه ونتیلاتور نیاز داشته باشند. دیگران ممکن است برای روزها، هفته ها یا بیشتر به آن نیاز داشته باشند. شما، پزشک و خانواده می توانید با هم کار کنید تا تصمیم بگیرید که آیا استفاده از ونتیلاتور برای شما و سلامتی شما بهترین است یا خیر.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از دستگاه ونتیلاتور داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.