پزشکی و سلامت

چطوری فشار خود را با فشارسنج عقربه‌ای اندازه بگیریم؟

اگر فشارسنج عقربه‌ای خریدید و نحوه کار با آن را نمی‌دانید و یا حتی اگر هنوز بین خرید فشارسنج دیجیتالی یا عقربه‌ای دو دل هستید، همچنین اگر برای بالا بردن اطلاعات عمومی‌تان قصد دارید کار با دستگاه فشارسنج عقربه‌ای را یاد بگیرید، این مطلب کمک‌تان می‌کند.

فرض کنید در موقعیتی قرار گرفتید که تمام علائم افت یا بالابودن فشار را داشتید، از طرفی در خانه تنها هستید و کسی همراه تان نیست. در این زمان اگر خودتان نحوه‌ی کار با فشارسنج را بلد باشید، خیلی سریع فشارتان را اندازه گرفته و در اولین فرصت، اقدامات لازم را برای سلامتی خود انجام دهید. برای مراقبت از جان عزیزان‌تان، نیاز است مراقبت‌های اولیه مثل سنجش فشار یا حتی میزان قند خون این عزیزان را بتوانید اندازه‌گیری کنید.

فشارسنج‌های عقربه‌ای به نسبت فشارسنج‌های دیجیتالی دقت بالاتری دارند اما نحوه کار با آن‌ها نیاز به یک تخصص حداقلی دارد که در این مقاله به شما آموزش داده می‌شود. برای راهنمایی بیشتر اگر سوالی داشتید کارشناسان برانکارد برای راهنمایی شما در خدمت هستند.

نحوه اندازه گیری فشار خون با فشارسنج عقربه ای

هر فشارسنج عقربه‌ای شامل کاف، پمپ و تیوب، گوشی پزشکی (استتوسکوپ) و مانومتر است.

  • آماده سنجش فشار

فردی که فشارش اندازه‌گیری می‌شود، باید در پوزیشن راحت قرار داده باشد. بنابراین روی یک صندلی بنشینید و دست چپ‌تان را از ناحیه آرنج روی میز قرار داده یا به حالتی که کف دست‌تان به سمت بالا باشد، روی زانوتان قرار دهید.

 

پیدا کردن شریان‌ها

انگشت اشاره و میانه خود را بر روی مرکز خمیدگی در ناحیه آرنج قرار دهید تا نبض شریان‌ها را حس کنید. اگر همچنان موفق به پیدا کردن شریان نشدید، می‌توانید گوشی پزشکی را روی قسمت آرنج قرار دهید و صدای شریان را بشنوید.

 

بستن کاف دور بازو

حالا باید کاف را دور بازو بپیچید. با توجه به فلش‌هایی که روی کاف قرار داده شده است، کاف را حدود سه سانتی متر بالاتر از آرنج می‌بندید، سفتی کاف باید به حدی باشد که دو انگشت در زیر کاف جا شود. بنابراین نه خیلی سفت نه خیلی شل ببندید. اندازه‌ بازوی مناسب کاف، روی خود کاف نوشته شده است. عقربه فشار سنج را با گیره‌ای که روی آن قرار دارد، به کاف متصل کنید.

 

 

 

قرار دادن استتوسکوپ زیر کاف

دیافراگم گوشی پزشکی را روی شریان در زیر کاف قرار دهید. در این قسمت بهتر است با یک دست از روی کاف دیافراگم را نگه دارید. گوشی را داخل گوش قرار دهید و پمپ را در دست راست‌تان بگیرید.

 

 

آماده فشار گرفتن

از بسته بودن شیر پمپ در جهت عقربه‌های ساعت مطمئن شوید، سپس شروع کنید تا فشار160 تا 180میلی متر جیوه پمپ را باد کنید. سپس شیر پوار را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت باز کرده و به عقربه مانومتر که در حال بازگشت به عقب است، دقت کنید. اگر شماره گیر به سرعت کم می‌شود، فشار شما دقیق نیست و دوباره شیر را ببندید و پوار را فشار دهید.

 

 

سنجش فشار

برای سنجش فشار شما به دو عدد سیستول و دیاستول نیاز خواهید داشت. فشار سیستولیک فشار خون در زمانی است که قلب در حال استراحت بین دو پمپ خون است. در رنج حدود 120 میلی متر جیوه، اولین صدایی که می‌شنوید، فشار سیستولیک شما تس. همچنین اگر به عقربه مانومتر توجه کنید، در این زمان عقربه یک حرکت ضربه‌ای کوچک دارد.

فشار دیاستولیک در بازه 80 میلی متر جیوه آخرین صدای واضحی است که می‌شنوید. همچنین از روی عقربه‌های مانومتر می‌توانید آخرین حرکت ضربه‌ای مانومتر را به عنوان فشار دیاستولیک در نظر بگیرید. میانگین فشار مناسب در هر فرد باید حدود 12 روی 8 باشد.

اگر چه سنجش با فشارسنج‌های دیجیتالی راحت‌تر است اما دقت بالای فشارسنج‌های عقربه‌ای باعث می‌شود طرفداران بیشتری برای سنجش‌های دقیق‌تر در خانه، بیمارستان یا کلینیک‌ها داشته باشد.

 

خرید فشارسنج عقربه ای

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.