پزشکی و سلامت

چطوری از نبولایزر استفاده کنیم؟

جهت مصرف دارو توسط بیمارانی که باید داروی مایع را از طریق استنشاق مصرف کنند، نبولایزر استفاده می‌شود. در واقع نبولایزر داروهای مایع را به ذرات ریز غبار مانند تبدیل می‌کند تا از طریق دهان توسط ماسک همراه اب استنشاق وارد ریه بیمار می‌شود. این دستگاه که با برق یا باتری کار می‌کند برای بهبود تنفس و عملکرد ریه در بیماران تنفسی است. بیماری‌هایی مانند ذات الریه، آسم، اختلال ریوی، عفونت تنفسی و سایر بیماری‌هایی که بر تنفس بیمار اثر می‌گذارد، به نبولایزر نیاز دارد.

مراقبت‌های قبل از استفاده از نبولایزر

دستان‌تان را بشویید

دستان‌تان را به مدت 20 ثانیه به طور کامل شستشو دهید. زیر ناخن‌ها، انگشتان دست، زیر و روی دستان‌تان را به طور کامل بشویید و با دستمال کاغذی تمیز کنید و در نهایت شیر آب را با دستمال ببندید.

دارو را درون نبولایزر بریزید

فنجان بالای نبولایزر را باز کرده و دارو را داخل آن بریزید. میزان مورد نیاز دوز داروی تنفسی که با نبولایزر قابل استفاده است، معمولا مقداری تعیین شده است. اگر میزان داروی مصرفی، از قبل از پیش تعیین شده نیست، مقدار دقیق آن را قبل از استفاده در نظر بگیرید. در بطری یا همان فنجان نبولایزر را محکم بندید تا دارو از آن بیرون نریزد. بسته به اینکه نبولایزرتان با برق یا باطری کار می‌کند، آن را به برق بزنید.

چه داروهایی با نبولایزر مصرف می‌شود؟ داروهای بتا آگونیست، آنتی کولینرژیک، گلوکوکورتیکوئید، آنتی بیوتیک استنشاقی و داروهایی که بتوان به صورت اسپری مصرف کرد. رایج‌ترین نوع نبولایزر، جت نبولایزر یا نبولایزر پنوماتیک است. انواع نبولایزر اولتراسونیک و کمپرسوری است. نبولایزرهای جدید دارو را از طریق استنشاق مصرف می‌کنند. نبولایزرهای خانگی اغلب از نوع کمپرسوری است که نمونه‌های آن را در نبولایزر اکیومد می‌توانید ببینید.

قوطی نبولایزر را به قطعه دهانی متصل کنید

حالا کافیست قطعه دهانی را به فنجان نبولایزر متصل کنید. در اکثر نبولایزرها، به جای ماسک از قطعه دهانی استفاده می‌شود. چرا که ممکن است اثرات دارو روی ماسک رسوب شود و یا رد ماسک دور دهان فرد باقی بماند.

لوله را به نبولایزر وصل کنید.

انتهای تیوب لوله اکسیژن را به نبولایزر وصل کنید. در اکثر نبولایزرها لوله اکسیژن در انتهای فنجان قرار می‌گیرد. انتهای دیگر لوله به کمپرسور هوا متصل می‌شود.

آسم ناشی از ورزش چیست؟ دلایل، علائم و روش های درمانی آن

نحوه استفاده از نبولایزر

دکمه کمپرسور را فشار دهید.

قطعه دهانی را داخل دهان قرار داده و اطراف آن را با زبان‌تان بگیرید. آرام و عمیق نفس بکشید تا تمام دارو وارد ریه شما شود. می‌توانید از طریق دهان یا بینی نفس‌تان را بیرون دهید اما در بزرگسالان بسته نگه داشتن بینی کمک می‌کند تا از تاثیر دارو مطمئن شوید. برای بیمارانی که امکان استفاده از لوله دهانی را ندارند، به خصوص کودکان استفاده از ماسک آئورسل یا ماسک نبولایزر توصیه می‌شود. در هر دو سایز بزرگسال و اطفال می‌توانید این ماسک‌ها را تهیه کنید.

به استشاق دارو ادامه دهید

تا زمانی که دارو به پایان برسد و اثری از غبار دارو نبینید، به استنشاق ادامه دهید. حدود 10 تا 15 دقیقه زمان می‌برد تا استنشاق داروی مایع شما به اتمام برسد. در این فاصله تا اتمام فنجان نبولایزر از دارو می‌توانید سر خودتان را به دیدن تلویزیون یا شنیدن موسیقی یا هر کار دیگری گرم کنید.

برای استفاده کودکان و ثابت ماندن آن‌ها تا زمانی که داروها به طور کامل از نبولایزر تخلیه شود، می‌توانید آن‌ها را با پازل، کارتون، وسایل بازی و سرگرمی‌های مورد علاق‌شان مشغول کنید.

دستگاه را خاموش کرده و آن را تمیز کنید

آن را از پریز برق جدا کرده و فنجان و دهانی نبولایزر را از لوله جدا کنید. آن‌ها را با آب گرم و مواد شوینده شستشو دهید و آبکشی کنید. سپس آن‌ها را روی حوله‌ای تمیز قرار داده تا خشک شوند. در نظر داشته باشید لوله‌ها را نباید بشویید در صورت خیس شدن باید آن را تعویض کنید. قطعات قابل شستشو را به هیچ عنوان در ماشین ظرفشویی قرار ندهید و خودتان بشویید.

هفته ای یکبار دستگاه نبولایزر را ضدعفونی کنید

هفته ای یکبار تمام قسمت‌ها را به جز لوله نبولایزر، با سرکه و آب داغ حدود یه ساعت بخوابانید. سپس با آب سرد شستشو دهید و روی یک حوله تمیز قرار داده تا هوا بخورد و خشک شود. هر نبولایزر بهتر است برای یک شخص استفاده شود.

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.