مراقبت بیمار در منزل

چرا گاهی قلب تان به سینه می کوبد؟( بررسی علل تپش قلب)

چرا گاهی قلب تان به سینه می کوبد؟( بررسی علل تپش قلب)

دلایل تپش قلب چیست؟ چرا تپش قلب می گیریم؟

دلایل تپش قلب چیست؟ چرا تپش قلب می گیریم؟

احتمالا شما که این مقاله را مطالعه می کنید، بارها صدای قلب تان را به صورت نامتعارفی، شنیده باشید و یا اصطلاحا دچار تپش قلب شده باشید. در اغلب موارد زمانی که قلب، سالم باشد، تپش قلب مشکلی به بار نمی آورد، اما با این حال نباید تپش های تند، مداوم و طولانی مدت را نادیده گرفت. در این مقاله برانکارد قصد دارد از دلایل تپش قلب، نشانه ها و عوامل رفع آن سخن بگوید. اگر شما یا اطرافیان تان تا به حال به صورت ناگهانی و بی دلیل، و یا به علت داشتن استرس و … دچار تپش قلب شدید پیشنهاد می کنیم در این مقاله همراه برانکارد باشید. تلاش ضربان قلب برانکارد در این مقاله، بازگشت آرامش به ضربان قلب شماست. همراه برانکارد باشید.

تپش قلب چیست؟ نشانه‌های تپش قلب چیست؟

افراد مختلف عارضه ی تپش قلب را به‌طور متفاوتی تجربه می‌کنند. تپش قلب می‌تواند حس لرزش قلب، خفگی یا مور‌مور شدن را به شما منتقل کند. گاهی ممکن است حس کنید که قلب‌تان یک در میان ضربان دارد و یا به‌سختی می‌تپد. بعضی‌ افراد تپش قلب را به‌شکل ضربان‌هایی در گردن و قفسه‌ی سینه حس می‌کنند و برخی هم فقط احساس ناراحتی کلی دارند. ضربان قلب چه هنگام فعالیت، چه هنگام استراحت و یا هنگام ایستادن، نشستن و حتی خوابیدن نیز می تواند رخ دهد.

محرک های تپش قلب چیست؟

محرک های تپش قلب چیست؟

تپش قلب ممکن است خیلی ناگهانی رخ بدهد و همان‌قدر هم ناگهانی ناپدید بشود و اغلب به فعالیت‌ها، اتفاقات و احساسات مهم ارتباط دارد. ورزش، فعالیت بدنی، خشم و اضطراب نیز می‌توانند باعث تپش قلب شوند. برخی افراد هنگامی که می‌خواهند دراز بکشند یا بعد از مدت زیادی خم شدن، راست بایستند حس می‌کنند قلب‌شان برای یک لحظه می‌گیرد. در برخی نیز در حالیکه هیچ فعالیتی انجام نمی دهند و هیجانی نیز بر آن ها غالب نشده است، به طور ناگهانی قلب شروع به تپش می کند. طبق تحقیقات برانکارد محرک‌های تپش قلب عبارتند از:

1- استرس، خشم یا وحشت: این احساسات، معمولا احساساتی هستند که تپش قلب را حتی در افرادی که بیماری تپش قلب ندارند، نیز باعث ایجاد تپش قلب در آن ها می شود. این عوامل در افرادی که سابقه ی تپش قلب را داشته باشند، این بیماری را تشدید می کند.

2-کم‌آبی؛

3-کمبود پتاسیم؛

4-قند خون پایین؛

5-مصرف زیاد کافئین، الکل یا شکلات؛

6-نیکوتین؛

7-ورزش؛

8-ایستادن برای مدت طولانی؛

9-بلعیدن؛

10-تب؛

11-افتادگی دریچه‌ی میترال؛

12-کم‌خونی؛

13-تیروئید پرکار؛

14-بارداری؛

15-یائسگی؛

16-سوزش سردل (رفلاکس اسید)؛

17-مواد مخدر و داروهایی مثل کوکائین، آمفتامین، قرص‌های لاغری، برخی دارو‌های سرفه و سرماخوردگی، بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها، هورمون تیروئید، دیگوکسین و داروهای درمان آسم؛

18-مکمل‌های رژیمی مثل افدرا، جینسینگ، نارنج، والرین یا زالزالک میل کنید.

چرا تپش قلب می گیریم؟

چرا تپش قلب می گیریم؟

دلایل زیادی باعث ایجاد تپش قلب در افراد می شود. گاهی ممکن است به علت اقباض زودهنگام دهلیزهای بالایی قلب، ممکن است دچار تپش قلب شوید. وقتی دهلیزها به اندازه‌ی کسری از ثانیه زودتر از زمان مقرر منقبض بشوند، برای اینکه به آهنگ معمولی و صحیح خود برگردند لحظه‌ای بیشتر استراحت می‌کنند. در نتیجه فرد احساس می‌کند که ضربان قلبش دچار جهش شده است که معمولا انقباض سریع و شدیدی را به‌دنبال دارد؛ این در حالی است که دهلیزهای پایینی تلاش می‌کنند تا خون اضافی‌ای را که در زمان استراحت جمع شده به بیرون بفرستند. ضربان‌های زودهنگام معمولا سلامتی‌تان را تهدید نمی‌کنند و نشانه‌ی حمله‌ی قلبی نیستند.

دو نوع آشفتگیِ دیگرِ ضربان که باعث تپش قلب می‌شوند فیبریلاسیون دهلیزی و تاکی‌کاردیای فوق‌بطنی هستند. فیبریلاسیون دهلیزی به انقباض بی‌نظم و معمولا سریع دهلیزهای بالایی قلب گفته می شود. تاکی‌کاردیای (سرعت ضربان بالا) فوق بطنی هم وقتی اتفاق می‌افتد که سرعت ضربان قلب بیش از حد طبیعی باشد و از بالای دهلیزهای پایینی شروع می‌شود. هردو مورد می‌توانند کوتاه یا طولانی‌مدت باشند و تپش قلب ایجاد کنند.

انقباض زود‌هنگام بطن نیز باعث تپش قلب می‌شود. یک یا حتی چند مورد متوالی انقباض زودهنگام بطنی معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه همراه با غش، تنگی نفس یا نشانه‌های دیگر باشد. اما تعداد زیاد و پشت سر هم انقباض بطن مشکل‌ساز است و ممکن است به نوعی آشفتگی قلبی خطرناک که به فیبریلاسیون بطنی معروف است، منجر شوند.

همچنین مشکلاتی که برای نگهدارنده‌ی زمان ضربان قلب (گره سینوسی یا ضربان‌ساز قلب) به‌وجود می‌آید نیز می‌تواند باعث تپش قلب شود. این مشکل بین دهلیزهای بالا و پایین ناهماهنگی ایجاد می‌کند. آسیب بافت قلب در اثر حمله‌ی قلبی یا جراحت‌های دیگر و مشکلاتی مثل افتادگی دریچه‌ی میترال نیز می‌تواند باعث تپش قلب شود.

چرا تپش قلب می گیریم؟

تشخیص تپش قلب به چه صورت است؟

تپش قلب حالتی گذرا است. در نتیجه ممکن است زمانی که پایتان به مطب دکتر برسد تپش قلب تان بر طرف شده باشد. در نتیجه برای اینکه دکتر را از وضعیت قلب تان با خبر کنید می توانید برایش توضیح بدهید که ضربان‌هایتان چگونه‌اند و هر چند وقت یک‌بار و چه موقع ایجاد می‌شوند. برانکارد پیشنهاد می کند قبل از اینکه به دکتر مراجعه نمایید سعی کنید به این سوال ها پاسخ دهید تا بتوانید با احتمال مطمئنی پزشک را از وضعیت خود مطلع کنید.

  • وقتی تپش قلب دارید ضربان‌تان را اندازه بگیرید. ریتم ضربان قلب‌تان کند است یا تند؟ منظم است یا نامنظم؟
  • وقتی ضربان‌تان برای یک لحظه متوقف می‌شود، احساس سرگیجه یا تنگی نفس دارید؟ آیا قفسه‌ی سینه‌تان درد می‌گیرد؟
  • وقتی تپش قلب‌تان شروع می‌شود در حال انجام چه کاری هستید؟ چه احساسی پیش ا بوجود آمدن آن داشتید؟
  • تپش قلب‌تان ناگهانی به‌وجود می‌آید و از بین می‌رود یا آهسته ظاهر شده و کم‌کم ناپدید می‌شود؟

آزمایش و معاینه‌ی پزشک می‌تواند نشانه‌های بارز تپش قلب را برای‌تان معلوم کند. اگر پزشک‌تان هنگام معاینه، صدای مور‌مور یا صداهای دیگری را بشنود احتمالا یکی از دریچه‌های قلب‌تان مشکل دارد. او ممکن است آثار کم‌ خونی، مشکل تیروئید، کمبود پتاسیم یا مشکلات دیگری را که به تپش قلب منجر می‌شوند در آزمایش‌تان ببیند.

تشخیص تپش قلب به چه صورت است

الکتروکاردیوگرام ابزار استانداردی است که به تنظیم تپش قلب کمک می‌کند. این دستگاه با ثبت فعالیت الکتریکی قلب، ریتم ضربان و هر مشکل آشکار و ظریفی را که وجود داشته باشد نشان می‌دهد. اما فقط برای ۱۲ ثانیه می‌تواند این کار را انجام بدهد، در حالی‌که ممکن است پزشک‌تان بخواهد برای مدت بیشتری ضربان‌تان را اندازه بگیرد تا علت تپش قلب‌تان را تشخیص بدهد.

اگر تپش قلب‌تان همراه با درد قفسه‌ی سینه باشد احتمالا پزشک‌تان آزمایش تمرین استرس از شما خواهد گرفت. اگر سرگیجه داشته باشید یا سرعت ضربان‌تان بالا باشد شاید لازم باشد که برای مطالعه و بررسی بیشتر، وسیله‌ی کوچکی در قلب‌تان جاسازی شود.

ثبت تپش قلب حین انجام فعالیت

اگر در خطر مشکل ضربان قلب هستید یا تپش قلب سلامت جسمی یا روحی‌تان را با مشکل مواجه می‌کند، ثبت آهنگ ضربان قلب‌تان برای ۲۴ ساعت یا کمی بیشتر نشان می‌دهد که مشکل کار کجاست. نمایشگر هالتر می‌تواند ضربان قلب‌تان را برای ۲۴ ساعت ثبت کند و شما هم‌زمان می‌توانید به فعالیت‌های روزانه‌تان ادامه بدهید. برچسب‌های کوچکی به‌نام الکترود که به یک دستگاه ثبت‌کننده متصل است روی قفسه‌ی سینه‌تان چسبانده می‌شود که می‌توانید آن را در جیب‌تان بگذارید یا دور گردن یا کمرتان ببندید. در حین آزمایش باید کارهایی را که انجام داده‌اید و احساسات‌تان را با زمان‌شان یادداشت کنید. وقتی نمایشگر را به پزشک‌تان نشان می‌دهید او با بررسی داده‌های ثبت شده متوجه این بی‌نظمی‌ها می‌شود. معمولا ۲۴ ساعت برای تشخیص مشکل تپش قلب کافی نیست. نوعی دستگاه ثبت‌کننده وجود دارد که می‌توان آن را در بدن کاشت تا ضربان قلب‌تان را برای روزها یا هفته‌ها ثبت کند. این قسمت بنا به تشخیص دکتر معالج شما انجام می شود.

چگونه تپش قلب خود را درمان کنیم؟

اصل درمان تپش قلب بر حذف عامل به وجود آورنده (دارو، تنباکو، قهوه، چای و الکل) تشخیص و درمان بیماری های همراه (پرکاری تیروئید، افت قند خون، علائم یائسگی و اضطراب) استوار است که غالبا با رعایت عادات مناسب زندگی و تغذیه، کاهش استرس، هیجانات و انجام فعالیت های ورزشی نامتناسب تپش قلب فرد بهبود می‌یابد.

مصرف برخی مواد غذایی مانند چای و قهوه، سیگار و نوشابه گازدار باعث تپش قلب می‌شوند که در چنین مواردی رعایت یک رژیم غذایی خاص به افراد توصیه می‌شود. غذاهای نفخ دار، سبزیجات و میوه‌های خام ممکن است موجب بروز تپش قلب در افراد شود.

  • مصرف کافئین را محدود یا کاملا متوقف کنید تا مطمئن بشوید که مشکل‌تان به علت مصرف کافئین نیست؛
  • سیگار نکشید؛
  • از سلامت رژیم غذایی‌تان مطمئن شوید (قند خون پایین می‌تواند باعث تپش قلب شود)؛
  • مایعات زیاد بنوشید؛
  • خواب کافی داشته باشید؛
  • از پزشک‌تان بخواهید که داروها و مکمل‌هایتان را بررسی کند تا مطمئن شوید که ایراد از آن ها نباشد. داروهای غیرمجاز که باعث تپش قلب می‌شوند، معمولا داروهای ضداحتقانی هستند که سودوافدرین و فنیل‌افرین دارند. استرس و خشم، تپش قلب را تحریک می‌کنند. یک راه‌حلِ دو مرحله‌ای در این مورد می‌تواند مفید باشد. برای خلاص شدن از تپش قلب، مدیتیشن و ریلکسیشن کار کنید؛ یوگا، تایی‌چی یا دیگر ورزش‌های آرامش‌بخش را امتحان کنید. اگر تپش قلب را تجربه کردید، تمرین‌های تنفسی سفت‌کننده و رها‌کننده‌ی عضلات انجام بدهید.

طبق تحقیقات برانکارد، اگر تپش قلب به سراغ‌تان آمد، در ابتدا این کارها را انجام بدهید:

مانور والسالوا: با انگشت‌هایتان بینی‌تان را بگیرید، دهان‌تان را ببندید و سعی کنید در همین حالت عمل بازدم را با فشار انجام دهید.

به خودتان فشار بیاورید: درست مثل زمانی که اجابت مزاج می‌کنید ماهیچه‌های شکم‌ را منقبض کنید.

آب سرد: به صورت‌تان آب سرد بپاشید یا سرتان را در یک ظرف پر از آب سرد فرو کنید.

ورزش: ورزش شدید قلب را به کار بیشتر وادار و به درمان تپش قلب کمک می‌کند.

نفس عمیق: آرام بنشینید و چشم‌هایتان را ببندید. یکی از دست‌هایتان را روی شکم‌تان بگذارید. به‌آرامی و از راه بینی نفس‌تان را به داخل بکشید به‌طوری که شکم‌تان به سمت داخل حرکت کند. از راه دهان یا بینی نفس‌تان را بیرون بدهید و این کار را تکرار کنید.

حرکت والسالوا (باد کردن لپ‌ها و بینی)، فشار آوردن، نوشیدن آب خنک و ورزش، عصب ورگ را تحریک و ضربان قلب‌تان را کنترل می‌کند. تنفس عمیق به شما کمک می‌کند آرام شوید و راحت‌تر بتوانید استرس و خشم‌تان را که باعث تپش قلب می‌شود کنترل کنید.

ثبت تپش قلب حین انجام فعالیت

آزمایشات پزشکی برای تشخیص تپش قلب

اگر روش‌های خود درمانی مؤثر واقع نشد و تپش قلب‌تان هم‌چنان ادامه داشت ممکن است لازم باشد روش‌های پزشکی را امتحان کنید. داروهایی مثل بتابلوکرها معمولا برای درمان تپش قلب مفید هستند. این داروها ضربان قلب را کند و سیگنال‌های ناگهانی را کنترل می‌کنند تا ضربان قلب تنظیم شود.

گاهی اوقات برداشتن قسمتی از بافت قلب می‌تواند تپش قلبی را که به دلیل سیگنال‌های الکتریکی منحرف در قلب به‌وجود آمده‌اند، کنترل کند. این امر در تپش های قلبی شدید انجام می شود.

رایج ترین روش برای تشخیص دلیل تپش قلب، الکتروکاردیوگرام یا همان نوار قلب است. با این روش می توان فعالیت های الکتریکی قلب را ثبت کرد. از دیگر روش های تشخیصی تکمیلی می توان به اکوکاردیوگرافی اشاره کرد. البته روش های دیگری نیز وجود دارد که پزشک بر حسب شرایط شما تجویز خواهد کرد. اگر تپش قلب خود را غیرعادی ارزیابی می کنید، حتما به پزشک مراجعه کرده و سلامت قلب تان را بررسی کنید.

https://www.health.harvard.edu/heart-disease-overview/skipping-a-beat–the-sچرا گاهی قلب تان به سینه می کوبد؟( بررسی علل تپش قلب)urprise-of-palpitations

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “چرا گاهی قلب تان به سینه می کوبد؟( بررسی علل تپش قلب)

  1. حمید گفت:

    بسیار مقاله خوبی بود.
    فقط میشه کسی دستگاه الکتروکاردیوگرام رو توی خونه داشته باشه و خودش تپش قلب رو اندازه گیری کنه یا اینکار حتماً باید توسط پزشک انجام بشه؟!

  2. برانکارد گفت:

    سپاس از حسن توجه شما حمید عزیز
    برای اندازه گیری تپش قلب توسط خود شخص، از دستگاه های پالس اکسی متر خانگی میتوان استفاده کرد که علاوه بر تپش قلب، میزان اکسیژن جذب شده (spo2) در خون را هم به شخص نشان میدهد که در صورت پائین بودن آن برای افراد سالم زیر 90% و افراد دارای مشکل ریوی ، شخص می تواند با پزشک متخصص مشورت کند.
    استفاده از الکتروکاردیوگرام و تشخیص وضعیت بیمار از روی نوار قلب نیاز به فرد متخصص و آشنا با این دستگاه و نوار قلب دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.