ابزار تشخیصی و سلامت, مراقبت بیمار در منزل

مقایسه ی حرفه ای بر انواع دستکش های یکبار مصرف

/دستان خود را با چه می پوشانید؟ (مقایسه ی انواع دستکش های یکبارمصرف)

 

 

 

دستان خود را با چه می پوشانید؟

 

دستکش های یکبار مصرف

 

 

به هنگام آشپزی، آرایشگری و رنگ کردن مو، کار در آزمایشگاه ها و مواد شیمیایی، در بیمارستان برای جراحی یا دنداپزشکی و… چه دستکشی را برای مصارف خود، استفاده می کنید؟ چه تفاوتی میان انتخاب دستکش های یکبار مصرف است؟ انواع دستکش ها چیست؟ چه نوعی را برای چه مصارفی باید استفاده کنید؟ کدام نوع بهتر است؟

برانکارد در این مقاله به بررسی این قبیل سوال ها پرداخته تا بدین ترتیب شما را در امر انتخاب دستکش یاری کند. برانکارد با مقایسه دستکش های نیتریل و وینیل و لاتکس و کاربری هر کدام، سعی در بهبود انتخاب شما داشته است. در ادامه در صورت داشتن هرگونه سوال یا کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در برانکارد تماس حاصل فرمایید و یا در انتهای مقاله سوال خود را برای ما ارسال نمایید. در مقایسه ی انواع دستکش های یکبار مصرف همراه برانکارد همراه باشید.

 

 

 

دستکش های لاتکس چه دستکش هایی هستند؟

 

 

اولین استفاده از دستکش لاتکس به چه سالی برمی گردد؟ چه کسی اولین استفاده را از دستکش لاتکس کرده است؟ لاتکس از مایع شیری رنگی که از درختی به نام Hevea Brasiliensis گرفته می شود، ساخته می شود. این دستکش ها در ابتدا در سال ۱۸۸۹ میلادی مورد استفاده قرار گرفتند. در طول این مدت صنعت بهداشت و درمان شروع به استفاده از دستکش جراحی نمود. به منظور راحت دست کردن این دستکش ها روش های متفاوتی مانند خیس کردن و یا استفاده از پودرهای گرد مختلف بکار گرفته شد. این پودرها شامل کربنات کلسیم، پودر تالک، تنوعی از محصولات نشاسته، و ترکیبی از تالک ، هاگ و پودر لیکا پدیم (Lycopodium)است. لیکاپدیم ماده ای بود که به عنوان اولین روان کننده برای دستکش های لاتکس پزشکی استفاده شد. این ماده تقریباً به مدت چهار دهه مورد استفاده قرار گرفت، قبل از آن مشخص شده بود که این ماده اثرات مضرری برای کاربر دارد؛ لذا استفاده از این ماده کاهش و سپس متوقف شد. در عوض، تولیدکنندگان دستکش از پودر تالکم، که یک روان کننده ی غیرقابل جاذب بود، استفاده نمودند. در دهه ی ۴۰ میلادی دریافتند که این پودر دارای عوارضی هم نیز است. عوارض آن شامل چسبندگی و گرانولوما بودند. گرانولوما نوعی التهاب است که در بسیاری از بیماری ها به دنبال تحریک مزمن سیستم ایمنی یافت می شود.

 

 

دستکش های لاتکس چه دستکش هایی هستند؟

 

 

 

در سال ۱۹۷۴ میلادی نوعی پودر مبتنی بر آرد ذرت در صنعت بهداشت برای استفاده در این نوع دستکش ها بکار گرفته شد. این پودر غیرقابل تحریک و غیرقابل جذب بود. در اوایل دهه ی ۷۰ میلادی، استفاده از این پودر در دستکش های لاتکس پزشکی آغاز شد. انواع دستکش لاتکس در دو نوع پودری و غیرپودری دسته بندی شدند.

 

 

 

موارد استفاده از دستکش های لاتکس

 

 

معمولاً این دستکش ها برای محیط های آشپزی، آزمایشگاهی و معایناتی که نیاز به انجام کار دقیق با دست است، مناسب می‌باشد. دستکش‌های لاتکس می توانند منجر به واکنش های آلرژیک برای برخی از کاربران شود، امّا با این وجود بسیار پُرمصرف می‌باشند چرا که به دلیل انعطاف‌پذیری و استحکام این دستکش ها، دست کاربر به راحتی داخل دستکش می‌شود و به وی اجازه می‌دهد همه چیز را به راحتی لمس نماید که باعث بهبود عملکرد متخصصان و جراحان پزشکی می‌شود. دستکش‌های مورد استفاده در جراحی اساساً از لاتکس طبیعی یا مصنوعی ساخته می شوند. استفاده از دستکش لاتکس پزشکی قدمتی صد ساله دارد. دلایل بسیاری برای استفاده از این دستکش‌ها در معاینات و جراحی‌ها وجود دارد.

 

 

 

موارد استفاده از دستکش های لاتکس

 

 

 

واکنش‌های حساسیت‌زای دستکش لاتکس چیست؟

 

 

 

خفیف‌ترین حساسیتی که ممکن است دستکش‌های لاتکس برای دستان شما ایجاد کند، به صورت خشکی، خارش، سوزش، پوسته ریزی و قرمزی پوست است که در اثر استفاده‌ی مداوم از لاتکس دیده می‌شود. ممکن است پس از چند هفته استفاده، این حساسیت‌ها به صورت شدیدتری بروز پیدا کنند. نادرترین و شدیدترین نوع حساسیت، حساسیت تماسی فوری است که بعد از تماس علائم حساسیت به صورت آبریزش بینی، قرمزی چشم، گرفتگی عضلانی، کهیر و خارش شدید نمایان می شود.

واکنش های حساسیت زای دستکش لاتکس چیست؟

 

 

دستکش‌های وینیل( ونیل) چه دستکش هایی هستند؟

 

 

دستکش وینیل Vinyl از جنس پلاستیک می باشد که در برابر اسیدها، قلیاها و الکل ها مقاومت خوبی دارند. دستکش وینیل Vinyl جایگزین خوبی از نظر اقتصادی برای انواع دستکش لاتکس Latex بوده و بهترین ماده برای مقابله با اسید و قلیا می باشد.

وینیل از یک ماده‌ی مصنوعی به نام پلی وینیل کلرات ساخته شده است. که همین ویژگی سبب شده، استفاده از آن نسبت به دستکش‌های حساسیت‌زای لاتکس، مقرون به صرفه باشد. در ترکیبات دستکش‌های وینیل از موادی استفاده شده است(Plasticizers)، که قابلیت کشسانی این دستکش را نسبت به انواع دیگر دستکش‌ها بیشتر کرده است. ونیل، دستکشی چند منظوره برای استفاده‌های عمومی و فعالیت‌هایی که نیاز به دقت لمسی در کار وجود ندارد، می‌باشد. این دستکش ها مانند دستکش لاتکس نبوده و کاملاً به دست نمی‌چسبند. در واقع دستکش وینیل نوعاً ضخیم تر و گشادتر از دستکش لاتکس می باشد.

 

دستکش های وینیل چه دستکش هایی هستند

 

 

کاربرد دستکش‌های ونیل چیست؟

 

 

این دستکش‌ها معمولاً در تمیز کاری، نقاشی، مونتاژ کاری، محیط‌‌های آزمایشگاهی و آشپزی استفاده می‌شود.

 

دستکش های نیتریل چه دستکش هایی هستند؟

 

در اواسط دهه ۱۹۹۰ اولین نوع دستکش‌هایی عرضه شد که از اکریلو نیتریل و بوتادین مونومر تولید شده است مقاومت شیمیایی بیشتری از دستکش های لایتکس داشت علاوه بر این، این دستکش برای استفاده کسانی که به لاتکس آلرژی داشتند عالی بود. نیتریل نامی ست که به این نوع دستکش داده شده است. دستکش های نیتریل از یک ترکیب ضدآلرژی ساخته شده است که از لاتکس انعطاف پذیرتر و مقاوم تر است. این دستکش ها عمر مفیدتری نسبت به انواع دستکش ها دارند و راحتی و نرم بودن نیتریل و همچنین الگوی چسبناک آن‌ها نسبت به دستکش های ونیل، به راحتی و چابکی دست کمک بسیار می کند. نیتریل از پلیمر سه گانه مصنوعی است که از طریق لاستیک یکبار ولکانیزه شده (فرآیند پخت لاستیک) بدست می آید. نیتریل بسیار منعطف و مقاوم در برابر پارگی و کار با مواد شیمیایی است.

 

 

 

دستکش های نیتریل چه دستکش هایی هستند؟

 

 

چرا دستکش های نیتریل بهترین نوع دستکش محسوب شده است؟

 

 

اگر بخواهید یک انتخاب دقیق بین دستکش های نیتریل و وینیل و لاتکس داشته باشید، از بین انواع دستکش ها، دستکش های نیتریل می تواند بهترین گزینه باشد. این دستکش همانند دستکش وینیل جایگزین مناسبی برای افراد دارای حساسیت به دستکش لاتکس است و از لاتکس مقاوم تر و از ونیل راحت تر و نرم تر است. طبق تحقیقات برانکارد دلایل بسیاری وجود دارد که نیتریل را بهترین دستکش از نظر درجه ی پزشکی معرفی کرده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

  • تمام دستکش های نیتریل درجه پزشکی دارند و بدون لاتکس هستند و در نتیجه ضد حساسیت بوده و احتمال بروز واکنش های حساسیتی و ناراحتی های پوستی را کاهش می دهند.
  • نسبت به دستکش های ونیل و لاتکس ضخامت بیشتری داشته که سبب شده مقاومت آن ها بیشتر شود و بنابراین به آسانی سوراخ یا پاره نشود.
  • همچنین سد محافظتی بسیار مقاومی می باشند و در برابر مواد شیمیایی مانند حلال های چربی و روغن ها مقاومت می کنند.
  • دستکش های نیتریل نسبت به دو نوع دستکش دیگر قابلیت انعطاف پذیری بیشتری داشته و خاصیت کشسانی بیشتری نیز دارد.
  • طراحی نرم و قابل انعطاف آن ها، پوشش مناسبی را فراهم کرده است؛ همچنین الگوی چسبناک آن ها به مهارت و چابکی دست کمک می کند.

چرا دستکش های نیتریل بهترین نوع دستکش محسوب شده است؟

 

 

 

کاربرد دستکش های نیتریل چیست؟

 

 

دستکش نیتریل در محیط های آزمایشگاهی، شیمیایی و یا آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه اکثر آزمایشگاه ها به منظور کاهش وقوع حساسیت به لاتکس در کارگران، دستکش نیتریل را جایگزین دستکش لاتکس می کنند. دستکش هاینیتریل(high nitril) آزمایشگاهی با درجه بالای مهارت و چابکی، به منظور کاهش دادن ریسک حوادث و جراحات، از احتیاجات ضروری در HPA و CEPR می باشد.

 

 

 

چرا دستکش های نیتریل بهترین نوع دستکش محسوب شده است؟

 

 

 

 

 

به طور کلی برانکارد پیشنهاد می کند در صورت کار با مواد شیمیایی و روغنی، از نیتریل استفاده کنید. دستکش های نیتریل نسبت به لاتکس و وینیل، مقاوم تر بوده و استحکام بیشتری نسبت به سوراخ شدن و پارگی دارد. در مقایسه با ونیل، نیتریل ها قابلیت کشسانی بیشتر داشته و ضخیم تر است. با این وجود قدرت الاستیکه لاتکس طبیعی بهتر از هر دو نوع است. از سویی در ساخت دستکش های ونیل و لاتکس، از ترکیبات پروتئینی استفاده شده که این امر در ترکیبات ساخت نیتریل بکار برده نشده است. درنتیجه احتمال واکنش های پوستی به نسبت زیادی کاهش می دهد.

 

 

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.