جراحی

لوازم موجود در ست جراحی

ست جراحیsurgical set” جزء وسایل ضروری برای اتاق عمل می باشد که این ابزارها برای جراحی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. “لوازم موجود در ست جراحی” شامل تیغه ها، قیچی ها، فورسپس ها، رترکتور ها ( اکارتور ) و ….. می باشند.

نکته ای که لازم است بدانید این است که لیست ست جراحی های مختلف شامل ابزار هایی است که مختص به همان نوع جراحی می باشد. به طور مثال : ست جراحی عمومی، ابزار جراحی مغز و اعصاب، ست جراحی دندانپزشکی، ست جراحی ارتوپدی، ست جراحی رینوپلاستی، ست جراحی دامپزشکی و ……

ما در تیم تحریریه برانکارد قصد داریم شما را با لوازم موجود در ست جراحی آشنا کنیم. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

ست جراحی عمومی کدامند ؟

ممکن است در نگاه اول گمان کنید که جراحی عمومی همانند نامش به جراحی های معمول گفته می شود ولی اینطور نیست، بلکه پزشک جراح عمومی عمل های شکمی مانند : مری، معده، لوزالمعده، کیسه صفرا و غیره را انجام می دهد.

جراح عمومی معمولاً عمل های بالاتنه بیماران را انجام می دهد که علاوه بر عمل های شکمی ممکن است عمل هایی مانند : مشکلات پوستی، فتق و پستان را نیز انجام دهد. همه ی این موارد باعث شده که ما شاهد پزشکان زیادی در جراحی های عمومی داشته باشیم.

حال لیست ابزار جراحی عمومی شامل موارد زیر می باشد :

چاقو جراحی کوچک :

چاقوی کوچک جراحی برای برش های اولیه استفاده می شود که این چاقوها متشکل از یک تیغه و یک دستگیره می باشند. شماره تیغه های آن دارای مدل های مختلفی است که این شماره تیغه ها به صورت زیر می باشد :

  • تیغه ۱۰ Blade10 : از تیغه شماره ۱۰ برای برش های بزرگ پوستی استفاده می شود.
  • تیغه ۱۱ Blade11 : جراحان برای اینکه بتوانند برش هایی دقیق و با زاویه تند ایجاد کنند، از تیغه شماره ۱۱ استفاده می کنند.
  • تیغه ۱۵ Blade15 : تیغه شماره ۱۵ از تیغه شماره ۱۰ کوچک تر است و برای اینکه بتوان برش های ریزتری ایجاد کرد می توان از تیغه ۱۵ بهره برد.

تیغه جراحی

قیچی ها :

قیچی های مختلفی در جراحی عمومی وجود دارد که این قیچی ها عبارتند از :

  • قیچی متزنباوم Metzenbaum Scissors : این قیچی دو نوع دارد، قیچی متس و قیچی متزناوم که از قیچی متس برای تشریح و از قیچی متزنباوم برای برش های ظریف استفاده می شود.
  • قیچی مایو Mayo Scissors : این قیچی مستقیماً برای برش بخیه و برش بافت های سنگین استفاده می شود.
  • قیچی پات Potts’s Scissors : این قیچی نوعی قیچی ظریف می باشد که برای ایجاد برش در مویرگ ها استفاده می شود.
  • قیچی زنبق Iris Scissors : قیچی زنبق یکی از پر استفاده ترین قیچی های جراحی می باشد که کاربرد چند منظوره دارد. از این قیچی برای تشریح، برش بخیه و در جراحی های چشم پزشکی استفاده می شود.

فورسپس ها :

فورسپس ها یا پنس ها استفاده زیادی در جراحی دارند که پر استفاده ترین فورسپس ها شامل موارد زیر می باشد :

  • فورسپس روسی Russian Forceps : در روش های عروقی برای جلوگیری از آسیب های بافتی در حین جراحی از فورسپس روسی استفاده می شود. فورسپس روسی در اصل برای گرفتن بافت های اتروماتیک مورد استفاده قرار می گیرد. ابعاد فورسپس روسی از ۳۶ سانتی متر به بالا می باشد که دارای یک پنل دستگیره درشت آجدار می باشد. دندانه های این فورسپس نیز نسبت به دیگر فورسپس ها ظریف تر می باشد.
  • فورسپس بافتی Tissue Forceps : بافت های ظریف را می توان با این فورسپس جابجا کرد که باعث شده این فورسپس بدون دندانه باشد.
  • فورسپس آدسون Adson Forceps : فورسپس آدسون به صورت دندانه دار می باشد که برای جابجایی و گرفتن بافت ها در طول تشریح استفاده می شود. این فورسپس اغلب در جراحی برای دستکاری و بافت نرم مانند پوست در حال بخیه زدن استفاده می شود.
  • فورسپس د بیکی DeBakey Forceps : این فورسپس دارای نوک باریک و گرد می باشد که برای گرفتن بافت های اتروماتیک در حین تشریح استفاده می شود. همچنین دندانه های این فورسپس در دو ردیف می باشد.

رترکتورها ( اکارتور ) :

رترکتور با نام اکارتور نیز شناخته می شود که کاربرد این ابزار برای جدا کردن و دستکاری لبه های برش، زخم جراحی یا نگهداشتن اندام ها و بافت های زیرین، به گونه ای که قسمت های بدن در زیر آن قابل دسترسی باشد، استفاده می شود.

لیست رترکتورها به صورت زیر می باشد :

  • رترکتور وست (‌ ویتلانر ) Weitlaner Retractor : وست رترکتور برای محل های کوچک جراحی که به آن گندمی می گویند استفاده می شود. این رترکتور به صورت حلقه انگشتی خود نگهدار با قفل ضامن دار و دندانه های تیز و صاف است.
  • رترکتور دیور Deaver Retractor : رترکتور دیور نوعی جمع کننده دستی و بزرگ می باشد که اکثراً برای نگهداشتن دیواره شکم در طول عمل های شکم و قفسه سینه استفاده می شود. در بعضی مواقع هم ممکن است از این رترکتور برای حرکت دادن یا دور نگهداشتن اندام ها از محل جراحی استفاده می شود. رترکتور دیور مانند یک علامت سوال یا یک تیغه نازک و صاف می باشد.
  • رترکتور آرمی-نوی Army-Navy Retractor : این ابزار به صورت دو سر با یک دسته فنردار می باشد که تیغه هایی در انتها با زاویه ۹۰ درجه دارد و همچنین دارای لبه ی کمی خمیده و گرد می باشد. تیغه های آن نیز در همین جهت قرار دارند.
  • از این رترکتور برای برش های کم عمق یا سطحی استفاده می شود.
  • رترکتور بوک والتر Bookwalter Retractor : برای نگهداشتن و انحراف بافت ها می توان از اکارتور بوک والتر استفاده کرد. بازوهای این اکارتور کمی قوس دارند که همین قوس داشتن باعث شده تداخل به حداقل برسد و همچنین باعث دید بهتر شود.
  • رترکتور مالیبل Malleable Retractor : اکارتور مالیبل برای اینکه بتوان در حین تشریح، چربی های اربیتال را از میدان جراحی دور نگهداشت، استفاده می شود. این اکارتور از فولاد ضد زنگ چکش خوار ساخته شده است که امکان اصلاح آسان زاویه را فراهم می کند.
  • رترکتور ولکمان Volkman Retractor : نام این ابزار از روی نام جراح آلمانی قرن نوزدهم، ریچارد فون ولکمان برداشته شده است. رترکتور ولکمان دارای شاخک های تیز است که می توان از آن برای انواع روش ها یا عمل های تخصصی مانند جراحی پلاستیک استفاده کرد.

رترکتور دیور

سوزن و بخیه ها :

سوزن ها به دفعات در حین عمل های جراحی مورد استفاده قرار می گیرند که این بخیه ها می توانند قابل جذب و غیر قابل جذب باشد. سوزن ها نیز دارای انواع مختلفی هستند که سوزن ها برای عبور باید از بافت جدا شوند.

سوزن مخروطی یا همان گرد بیشترین استفاده را در بافت های نرم مانند روده و بافت های سخت تر مانند ماهیچه را دارد. سوزن مثلثی دارای یک لبه به سمت داخل و لبه های تیز می باشد که معمولاً برای برش های معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. نوع دیگر آن سوزن منحنی است که برای بافت های سخت تر مانند پوست استفاده می شود.

در مورد انواع بخیه لازم است بدانید که دو نوع اصلی بخیه وجود دارد؛ مدل اول بخیه زدن بافته شده یا همان تک رشته ای و دومی بخیه زدن بدون بافته. بخیه بدون بافته می تواند قابل جذب و غیر قابل جذب باشد.

منگنه و کلیپ ها :

کاربرد منگنه و کلیپ ها برای احشاء ، بستن و برداشتن نمونه ها می باشد. این ابزارها دارای مدل های مختلفی هستند که می توانیم به منگنه خطی ، کاتر های خطی و منگنه دایره ای اشاره کنیم.

لوازم موجود در جراحی عمومی را مورد بررسی قرار دادیم، البته لازم است بدانید که این لیست، همه ی ابزارهای جراحی عمومی نمی باشد بلکه پر استفاده ترین آنها را نام بردیم.

همچنین لازم به ذکر است که ابزارهای موجود در ست جراحی قلب و عروق یا ست جراحی دندانپزشکی متفاوت می باشد، البته که یکسری از ابزار ها معمولاً در جراحی ها یکسان است مانند : فورسپس ها یا اکارتورها که در مقاله های آینده برانکارد با ابزار جراحی های مختلف مانند دندانپزشکی، ارتوپدی، قلب و عروق و غیره خواهیم پرداخت.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از ست جراحی عمومی داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

همچنین شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت ست جراحی یا خرید ست جراحی به وبسایت برانکارد به نشانی www.berankard.com مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.