پزشکی ورزشی, قلب و عروق

فواید دویدن برای سلامتی

فواید-دویدن-برای-سلامتی

دویدن به دلایلی یک نوع ورزش محبوب است. این نوع ورزش به تجهیزات زیادی نیاز ندارد و شما می توانید آن را تقریباً در هر مکان یا هر زمان که برای شما مناسب است انجام دهید. به علاوه، کارشناسان می گویند که دویدن سلامت قلب را بهبود می بخشد. 

چگونه دویدن سلامت شما را بهبود می بخشد ؟

دویدن یکی از بهترین تمرینات قلبی است که می توانید انجام دهید. حداقل 10 دقیقه دویدن در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دوندگان شانس مرگ بر اثر بیماری قلبی را به نصف کاهش می دهند.

همچنین ضربان قلب شما را در حالت استراحت کاهش می دهد، تعداد دفعاتی که قلب شما در دقیقه در حالت استراحت می زند. این یک شاخص مهم از سلامت کلی و تناسب اندام شما است. هرچه این ضربان کمتر باشد، ضربان قلب شما کارآمدتر است.

خواب بهتر خواب با کیفیت برای سلامتی شما ضروری است. بدن شما در هنگام خواب خود را ترمیم می کند، به همین دلیل است که با احساس سرزندگی از خواب بیدار می شوید. اما سعی کنید از دیر دویدن در روز خودداری کنید. این می تواند در میزان خواب شما در شب اختلال ایجاد کند. ورزش هوازی باعث ترشح اندورفین می شود، مواد شیمیایی که به تسکین درد یا استرس کمک می کند. اینها مغز را فعال می کنند و ممکن است شما را بیدار نگه دارند.

بهبود سلامت زانو و کمر؛ مطالعه ای که بر روی 675 دونده ماراتن انجام شد نشان داد که آنها نسبت به سایر افراد میزان آرتروز کمتری داشتند. زانوها و پشت دوندگان هر دو به طور مثبت تحت تأثیر قرار گرفتند. هر چه بیشتر بدوید، با افزایش سن، احتمال ابتلا به مشکلات کمر کمتر می شود.

حافظه بهبود یافته؛ اگر متوجه شدید که با حافظه خود مشکل دارید، بدوید. در کوتاه مدت و بلند مدت بر مغز شما تأثیر می گذارد. ورزش هوازی ضربان قلب شما را بالا می برد و باعث تعریق شما می شود. این می تواند اندازه هیپوکامپ شما را افزایش دهد، بخشی از مغز که مسئول حافظه و یادگیری است.

سرماخوردگی کمتر؛ اگر کمی احساس خستگی می کنید، 30 دقیقه دویدن می تواند سیستم ایمنی شما را تحریک کند تا به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. وقتی حداقل 5 روز در هفته ورزش های هوازی مانند دویدن انجام می دهید، احتمال ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را تا 43 درصد کاهش می دهید.

روحیه و انرژی بهتر؛ بسیاری از مردم می دوند زیرا می خواهند احساس بهتری داشته باشند. ورزش به بهبود خلق و خوی، تمرکز و کیفیت کلی زندگی شما کمک می کند.

فواید-دویدن

نکاتی برای دویدن سالم

نکات دویدن سالم شامل موارد زیر می باشد :

  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
  • بلافاصله بعد از خوردن غذا ندوید.
  • قبل، حین و بعد از دویدن مقدار زیادی آب بنوشید.
  • موسیقی خود را زیاد بلند نکنید. هوشیار باشید و از آنچه در اطرافتان است آگاه باشید.
  • اگر صبح زود یا اواخر شب می دوید، لباس های بازتابنده بپوشید.
  • به کسی بگویید که کجا قصد دویدن دارید و چه زمانی انتظار دارید برگردید.
  • از مناطق ایزوله و خطرناک دوری کنید.
  • به طور منظم استراحت کنید تا بدنتان استراحت کند.
  • اگر در حین دویدن آسیب دیدید، فورا متوقف شوید و مراقبت های پزشکی را دریافت کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به دویدن و تاثیر آن بر روی سلامتی خود داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.