پزشکی و سلامت

غذاهایی که باید از زندگی خود حذف کنید، اگر مبتلا به میگرن هستید

ممنوعیت های غذایی برای افراد مبتلا به میگرن

افرادی که دچار میگرن می شوند معمولا یک رژیم غذایی مخصوص دارند که هر چیزی را نمی توانند در آن بگنجانند. می توان گفت در عین اینکه مصرف برخی مواد غذایی مغذی برای سلامت این افراد ضروری است اما هر مواد غذایی سالمی نیز برایتان تجویز نمی شود. برانکارد از مواد غذایی صحبت می کند که مصرف آن میگرن شما را تشدید می کند. با برانکارد همراه باشید.

غذاهای مضر برای افراد مبتلا به میگرن

مواد غذایی حاوی کافئین

احتمالا شنیده باشید که عده ای از افراد به مصرف چای یا قهوه عادت دارند. درواقع افرادی که در طول روز به مقدار زیاد چای یا کافئین، مصرف می کنند، به علت خاصیت کافئین به مصرف این ماده معتاد می شوند که در صورت عدم استفاده دچار سردرد یا اضطراب می شوند. سردردهای ناشی از عدم دریافت کافئین معمولا پس از ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آخرین دوز دریافتی کافئین شروع می‌شوند و تا ۵۱ ساعت پس از آن به اوج خودشان می‌رسند. حتی این سردردهای خاص می‌توانند تا ۹ روز پس از عدم دریافت کافئین باقی بمانند. بنابراین، برای جلوگیری از مواجهه با چنین مشکلی در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید.

البته از آن جایی که کافئین خصیت ضددرد دارد، از برخی حملات میگرنی در آستانه ی شکل گیری می تواند جلوگیری کند. دراصل مرف کافئین به مقدار کم، به سلامت شما آسیبی نخواهد رساند مگر اینکه سردرد میگرنی شما شدید یا فراتر از حد عادی باشد.

مواد غذایی حاوی MSG

 

اگر به خوردن غذاهای آسیایی علاقه مند هستید، و با خوردن آن دچار حملات میگرن می شوید، پس احتمالا به مواد غذایی حاوی MSG حساسیت دارید. مونوسدیم گلوتامات که به اختصار MSG شناخته می شود تقریبا شامل 78 درصد اسید گلوتامیک آزاد، 21 درصد سدیم، و تا یک درصد مواد آلاینده می شود. مونوسدیم گلوتامات یک اکسیتوتوکسین است که به واسطه تحریک بیش از حد سلول ها تا نقطه آسیب مغزی بر شیمی مغز تاثیر می گذارد. مصرف کنترل نشده مونوسدیم گلوتامات می تواند به چاقی، آسیب چشم، سردرد، خستگی و سردرگمی، و افسردگی منجر شود.

این مواد در سس سویا، بعضی از محصولات غذایی بسته‌بندی‌شده و غذاهای آسیایی استفاده می‌شود. البته امروزه در مواد غذایی که ما استفاده می کنیم، تشخیص این ماده چندان راحت نیست. چرا که برخی تولیدکنندگان و سازندگان، از اصطلاح هایی مانند«طعم‌دهنده طبیعی»، «نگهدارنده طبیعی»، «چربی هیدرولیزه‌شده» و «پروتئین هیدرولیزه‌شده» به‌جای عنوان مونوسدیم گلوتامات یا MSG استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که نوع MSG نیز در اثرگذاری آن موثر است. مطالعات مختلفی در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که اگر MSG در قالب مایعات به بدن برسد، بیشتر احتمال دارد که باعث سردرد میگرنی شود. این یعنی مصرف سوپ‌های آسیایی مانند سوپ برنج چینی، شانس مواجهه با حملات میگرنی را افزایش می‌دهد.

حذف وعده های غذایی

یکی از مواردی که باعث می شود میگرن شما شروع شود، حذف وعده های غذایی شماست. درواقع اگر مدت زمان زیادی بدون خوردن مواد غذایی بگذرانید سطح قندخون شما به صورت قابل توجهی تغییر کرده و حملات میگرنی در شما آغاز می شود. توصیه ی بنیاد میگرن آمریکا(AMF) به افارد مبتلا به میگرن این است که حجم وعده های غذایی خود را کم کرده و به جای آن تعداد وعده ها را در طول روز به 6 وعده برسانند.

 

غذاهای حاوی تیرامین

 

غذاهای حاوی تیرامین Tyramin که یک آمین است و در اغلب غذاها وجود دارد خود باعث آغاز حمله می شود. وقتی پروتئین ها یا اسید های آمینه می‌شکنند به تیرامین و تیراسین تبدیل می شوند که موجب گشادشدن عروق شده و موجب آغاز حمله می‌شوند. تیرامین ها در غذاهایی مانند گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ اگر بصورت تخمیر شده، خشک شده، نمک سود شده و یا فراوری شده مصرف کنیم به دلیل همین تیرامین در ایجاد حمله میگرنی مقصرند جگرهای فراوری شده، پنیرهای کهنه، پپرونی، انواع سوسیس و کالباس، سس های سالاد سویا سس و کلیه محصولات تخمیری سویا، انواع ترشی ها و زیتون فراوری شده و حتی آجیل های شور و مانده. سوپ های آماده، چیپس، ماهی دودی، خامه ترش، آناناس و کیوی، آسپارتام و شیرین کننده های مصنوعی جزو غذاهای هستند که توصیه شده مورد توجه قرار گیرند و کمتر مصرف شوند و یا برای بعضی ها که خودشان رابطه مثبتی بین مصرف آن و شروع حمله پیدا کردند مصرف نکنند.


.

مقالاتی ازین دست که شاید برایتان حاوی پیامی باشند:

.

نقاط فشاری بدن در درمان معجزه بخش سردرد

رهایی از اسارت یک سردرد ملایم تا یک میگرن ناملایم

6 روش داشتن خوابی آرام برای افراد مبتلا به میگرن

 


.

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.