پزشکی و سلامت

درصد احتمال انتقال ایدز از زن به مرد

خطر آلوده شدن به ویروس اچ ای وی:

خطر آلوده شدن به اچ‌آی‌وی به شیوه در معرض قرار گرفتن بستگی دارد.

اغلب انتقال از طریق تماس جنسی یا تزریق مشترک در معتادان صورت میگیرد که در هر کدام شانس انتقال متفاوت است. عوامل متعددی باعث افزایش یا کاهش احتمال انتقال میشوند، بعنوان مثال استفاده صحیح از کاندوم در حین رابطه جنسی باعث کاهش انتقال یا دریافت ویروس در حدود ۸۰ درصد میشود. برعکس داشتن بیماری مقاربتی و یا میزان بالای ویروس ایدز در خون (که در مراحل اول و آخر اینگونه است) میتواند خطر انتقال را افزایش دهد.

جدول زیر احتمال آلوده شدن در صورت در معرض قرار گرفتن با فرد اچ‌آی‌وی مثبت را نشان میدهد (مرجع)

 

 

نوع مواجهه
خطر انتقال در ۱۰،۰۰۰ مواجهه
تزریقی
– انتقال خون
۹۰۰۰
– استفاده مشترک از سوزن در اعتیاد تزریقی
۶۷
– تماس با سوزن
۳۰
تماس جنسی
– رابطه جنسی مقعدی (مفعول)
۵۰
– رابطه جنسی واژینال (مفعول)
۱۰
– رابطه جنسی مقعدی(فاعل)
۶,۵
– رابطه جنسی واژینال (فاعل)
۵
– رابطه جنسی دهانی (مفعول)
کم
– رابطه جنسی دهانی (فاعل)
کم
متفرقه
– گازگرفتگی
قابل اغماض
– آب دهان
قابل اغماض
– پرتاب مایعات بدن(شامل منی ، بزاق)
قابل اغماض
– استفاده مشترک از وسایل جنسی
قابل اغماض
.

اگر فرد مقابل آلودگی اش به HIV نامشخص باشد آنگاه ریسک بدین صورت خواهد بود:

(ریسک های ذکر شده در بالا) X (احتمال آلودگی فرد مقابل)

متغیرهای (احتمال آلودگی فرد مقابل) به این عوامل میتواند بستگی داشته باشد:

  • سن
  • منطقه جغرافیایی
  • درصد خطر

و عواملی که ریسک انتقال اچ‌آی‌وی را افزایش میدهد:

  • بیماریهای مقاربتی که همراه با زخم هستند (ulcerative STD).
  • بیماریهای مقاربتی التهابی (inflammatory STD).
  • ضربه (trauma).
  • عادت ماهانه زنان (menses).
  • عدم ختنه در مردان (lack of male circumcision).
.

گروه‌ های زیر بیشتر در معرض خطر HIV قرار دارند:

ـ کسانی‌ که از پیوند‌های متعدد و دیالیز مکرر استفاده می‌‌کنند و رعایت احتیاط ‌های همه جانبه را نمی ‌کنند.
ـ معتادین تزریقی که از سرنگ و سوزن مشترک استفاده می‌کنند.
ـ‌ همسران افراد مبتلا
ـ شرکای جنسی افراد مبتلا
ـ افرادی‌ که شرکای جنسی متعدد دارند.
ـ افراد خود فروش
ـ‌ همجنسگرایان
ـ‌ خالکوبی‌های دست جمعی
ـ مبتلایان به بیماریهای آمیزشی و افراد مبتلا به زخم‌های تناسلی
ـ رانندگان عبوری‌ از مرزها

چرا بعضی افراد زمینه ی بیشتری برای ابتلا به عفونت HIV دارند؟

یکی از شگفتیهایی که در مورد انتقال عفونت HIV وجود دارد این است که هنوز هیچ رابطه ای مشخصی میان تعداد دفعاتی که فرد با یک شخص مبتلا به عفونت HIV رابطه ی جنسی داشته و ممکن است به عفونت مزبور مبتلا شود وجودندارد.

احتمال انتقال عفونت HIV با افزایش تعداد دفعات ارتباط جنسی با فرد مبتلا افزایش می‌یابد .

ولی بعضی از افراد استعداد بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند بعضی از این افراد تنها با یک بار ارتباط جنسی با فرد مبتلا به عفونت HIV دچار این بیماری شده ولی بعضی دیگر در حالی که سالها دارای ارتباط جنسی با فرد بیمار می شوند مبتلا به عفونت مزبور نشده اند.

.

چگونه می توان احتمال ابتلا افراد به عفونت HIV را سنجید؟

گروهی از افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ایدز قرار دارند. به یاد داشته باشید که منش رفتاری و سبک زندگی در این امر می تواند بسیار مهم و حایز اهمیت باشد جدول زیر احتمال ابتلای افراد را به عفونت HIV نشان میدهد.

با مطالعة این جدول به خوبی متوجه خواهید شد که دانش آموزان و دانشجظظظظظظظویان باید بیشتر مراقب خود باشند شما با مطالعة جدول مزبور می توانید بفهمید که تا چه حدودی در معرض ابتلا به بیماری ایدز قرار دارید بدین ترتیب که آیا همسر شما جزء گروهایی است که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت HIV قرار دارد . (افراد همجنس باز و..) و یا این که همسر شما از وضعیت سلامتی خود اطلاع دقیقی دارد یا خیر.

شما از طریق جدول زیر خواهید فهمید که آیا شانس ابتلای شما به عفونت HIV کمتر از ۱/۱۰۰۰ ، ۱/۱۰۰۰ یا بیشتر از این میزان است.

گفتنی است اکثر افرادی که شما با آنها آشنا هستید شرایط خونی ناشناخته ای دارند به عبارت دیگر این افراد تحت آزمایشهای تشخیصی عفونت HIV قرار نگرفته اند. اگر فردی غیر همجنس باز باشد جزء آن گروههایی که در معرض بالایی از ابتلا به عفونت مزبور قرار دارند نیست

مصرف الکل به نسبت بیش از مواد مخدر در میان دانشجویان معمول است. خوشبختانه از طریق مصرف الکل عفونت HIV منتقل نخواهد شد حتی اگر فرد از لیوان فردی که مبتلا به این عفونت می باشد استفاده نماید مبتلا به این بیماری نمی شود، ولی ذکر این نکته ضروری است که فردی که مشروبات الکلی می نوشد دچار اختلالات هوشیاری می شود وممکن است دقت لازم را حین رانندگی نداشته و یا اقدام به تجاوز جنسی نماید ویا در هنگام داشتن ارتباط جنسی اقدامات احتیاطی لازم را به عمل نیاورد.

طی مطالعات انجام گرفته ۲۰ تا ۲۵% دانشجویان دانشگاه ویرجینیا اظهار داشته اند که بر اثر مصرف مشروبات الکلی رفتار جنسی مناسب نداشته اند.

 

.
.

در آزمایش‌های سرم شناسی و یا آزمایش‌های خون، خون فرد برای وجود آنتی بادی HIV مورد آزمایش قرار می‌گیرد افرادی که در خون آن‌ها آنتی باید HIV وجود داشته باشد آزمایش‌های سرم شناسی آن‌ها مثبت است.

بنابراین این افراد به عفونت HIV مبتلا هستند. ولی افرادی که آزمایش‌های سرم شناسی آن‌ها منفی باشد در خون آن‌ها آنتی بادی HIV وجود ندارد این افراد به علت آن که اخیرا به عفونت HIV مبتلا شده اند آنتی باید HIV در خون‌شان افزایش نیافته و برای مثبت بودن آزمایش ، هفته‌ها و یا شاید هم ماه‌ها زمان نباز است. به همین دلیل افراد مشکوک به ابتلا به عفونت HIV این آزمایش‌های را باید چند بار تکرار نمایند.

افرادی که بیشتر در معرض ابتلای عفونت HIV قرار دارند شامل مردان همجنس باز افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی همسران این افراد اشخاص مبتلا به هموفیلی و افرادی که فاقد عفت اخلاقی هستند می باشند.

ممکن است همسر ما جز ء گروه‌هایی باشد که بیشتر در معرض ابتلای به عفونت HIV هستند و آزمایش‌های سرم شناسی نامعلوم داشته باشد شاید همسر شما فردی همجنس باز باشد و به شما حقیقت امر رانگوید و یا این که به شما دروغ بگوید شاید همسرتان علاوه بر شما با زنان دیگر نیز رابطة جنسی داشته باشد و یا این که معتاد به مواد مخدر تزریقی باشد. شاید علی رغم آن که همسرتان به عفونت HIV مبتلا است حقیقت را کتمان کرده و به شما این موضوع را نگوید طبق تحقیقات انجام شد بیشتر این دانشجویان ۱۸ تا ۲۵ ساله می باشند همانطوری که جدول ۵-۴ مشاهده می نمایید بسیاری از دانشجویان به دوستان خود در این باره ممکن است دروغ گفته و یا حقیقت ماجرا را کتمان نمایند. البته این گفته بدان معنا نیست که نمی توان به گفتة دانشجویان اعتماد نمود ولی باید بدانید که بسیاری از افراد حقیقت را کتمان می کنند و کتمان حقیقت به مثابة دروغ گفتن می باشد بسیاری از افراد قربانی کتمان حقیقت می شوند.

جدول۱ به خوبی اطلاعات مربوط به عفونت HIV را در اختیار شما قرار می دهد بدیهی است چنانچه شما با فردی که دچار این عفونت است رابطة جنسی برقرار نمایید به این بیماری مبتلا خواهید شد

اگر شما با فردی که بیشتر در معرض ابتلای به عفونت HIV است رابطه ی جنسی خود را ادامه دهید احتمال ابتلای شما به عفونت HIV یک در سه می باشد حتی اگر شما از قرصهای ضد بارداری مصرف نمایید زیرا قرصهای ضد بارداری از حاملگی شما جلوگیری و تاثیر حفاظتی بر عفونت HIV نخواهند داشت. اگر شما با فردی که در گروه مذکور (افرادی که بیشتر در معرض ابتلای عفونت HIV قرار دارند ) قرار داشته و مبتلا به این عفونت نیز باشد رابطه ی جنسی خود را ادامه دهید احتمال ابتلای شما به عفونت HIV دو در سه می شود اگر شما مرتبا از کاندوم لاتکس استفاده نمایید ولی همسر شما مبتلا به عفونت HIV باشد احتمال ابتلای شما به این بیماری ۱ در ۱۱ خواهد بود.

.
.

گروه‌ های زیر بیشتر در معرض خطر HIV قرار دارند:

ـ کسانی‌ که از پیوند‌های متعدد و دیالیز مکرر استفاده می‌‌کنند و رعایت احتیاط ‌های همه جانبه را نمی ‌کنند.
ـ معتادین تزریقی که از سرنگ و سوزن مشترک استفاده می‌کنند.
ـ‌ همسران افراد مبتلا
ـ شرکای جنسی افراد مبتلا
ـ افرادی‌ که شرکای جنسی متعدد دارند.
ـ افراد خود فروش
ـ‌ همجنسگرایان
ـ‌ خالکوبی‌های دست جمعی
ـ مبتلایان به بیماریهای آمیزشی و افراد مبتلا به زخم‌های تناسلی
ـ رانندگان عبوری‌ از مرزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سایدبار
ارسال تمامی محصولات به سراسر ایران | همین حالا تماس بگیرید : ۶۷۳۰۶ - ۰۲۱
      ۴۶ ۳۶ ۴۲۱ - ۰۹۱۲
      ساعات پاسخگویی و مشاوره رایگان ۹ الی ۱۷