پزشکی و سلامت

ایجاد برنامه‌ی موثر جهت نگهداری بیمار در منزل و بهبود سریع‌تر او

ایجاد برنامه‌ی موثر جهت نگهداری بیمار در منزل

مراقبت بیمار در منزل یکی از کارهایی است که نیاز به صبر و حوصله و توجه بسیار است. اگر تجربه‌ی نگهداری بیمار را داشته باشید، احتمالا خواندن عنوان این مقاله برایتان یادآور روزهایی باشد که با فداکاری و عشق از عزیزان‌تان مراقبت کرده‌اید. زمانی که مسئولیت نگهداری از بیمار را به عهده می‌گیرید، هدف اصلی، بهبود او و کمک به فرد بیمار جهت آسان‌تر گذراندن دوره‌ی بیماری است. همراه ما باشید، در این مقاله فهرست کوتاه و جامعی برای‌تان تهیه کرده‌ایم که می‌توانید از آن برای مراقبت روزانه از عزیزتان کمک بگیرید.

شما در حالیکه بخشی از مراقبت‌های مخصوص بیمارتان را انجام می‌دهید هرروز با لیستی روبرو هستید که برای سلامت بیمار، باید چک کنید. بسته به بیماری فردی که از او مراقبت می کنید، اینکه بیمار شما به علت کهولت سن بیمار است یا دچار بیماری مانند آلزایمر می‌باشد، نگهداری از او در منزل متفاوت است تا در نهایت آرامش آن‌ها و همچنین ذهن شما مهیا شود.

اگر می‌خواهید از بیمارتان در منزل مراقبت کنید و از طرفی حس می‌کنید یک حجم عظیمی از کارها را باید انجام دهید می‌توانید آن‌ها را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کرده و هرروز بخشی از آن را انجام دهید. برای لیستی که می‌خواهید تهیه کنید ما به شما کمک خواهیم کرد:

 

ارزیابی خود به عنوان مراقبت کننده بیمار در منزل

ارزیابی خود به عنوان مراقبت کننده بیمار در منزل

 

به عنوان کسی که نقش اصلی در برنامه نگهداری بیمار دارید، شما و توانایی‌هایتان در مرکز این برنامه قرار دارد. برای شروع ابتدا شما باید خودتان را ارزیابی کنید. توانایی‌تان، ساعات آزادتان، وضعیت مالی و شرایط زندگی‌تان را بررسی کنید. به این ترتیب :

 

1-برنامه‌ی خود را تنظیم کنید:

قرار نیست به طور ناگهانی شما به همه‌ی کارها برسید و همه چیز را درست کنید. برنامه‌ی روزانه یا ماهانه و یا حتی سالانه برای خود تنظیم کنید. وقتش است یکی از آن سررسیدهای سال نو را برداشته و برنامه‌های تان را در آن بنویسید و هر شب وضعیت آن‌ها را بررسی کنید.

به خود زمانی برای استراحت بدهید. درست است که نگهداری بیمار در منزل نیازمند یک سلسله از خودگذشتگی‌هایی است که شاید هیچگاه کسی متوجه آن نشود، اما در نظر داشته باشید این فداکاری‌ها نباید شما را از این کار زده کند. یا موجب شود بار ذهنی برای بیمار بوجود بیاید بخاطر این که سربار شما شده و نمی گذارد به کارهایتان برسید. سعی کنید برنامه های‌تان را به گونه‌ای تنظیم کنید درحالیکه مشغول نگهداری عزیزان تان هستید، به فکر استراحت جسم و روح خودتان هم باشید تا خدایی نکرده احساس زدگی یا ناچاری از مراقبت، به شما دست ندهد.

 

 

2-توانایی‌های‌تان را بسنجید

 

در برنامه‌ای که برای مراقبت از بیمارتان طراحی می‌کنید، توانایی جسمی و روحی‌تان را به عنوان مراقبت کننده در نظر بگیرید. هر محدودیتی از لحاظ جسمی و روحی دارید آن را لیست کنید. برای مثال در صورتیکه کمر درد دارید هیچگاه نمی‌توانید وسیله‌ای سنگین بلند کنید درنتیجه اگر بیمارتان وزن بالایی دارد، جابه جایی او توسط شما ممکن است به خودتان آسیب برساند.

اگر شما رانندگی بلد نیستید، فهرستی از کارها و اقداماتی که ممکن است در شرایط اضطراری که به وجود بیاید لیست کنید. برای مثال خدایی ناکرده بیمارتان ناخوش شود، و شما ناچارید در سریع‌ترین زمان ممکن او را به بیمارستان برسانید.

سپس توانایی روحی‌تان را بسنجید. برای مثال نگهداری از فردی که دچار آلزایمر است، درنظر بگیرید. ممکن است برایتان لحظاتی سخت باشد که عزیزتان شما را به یاد نمی آورد. یا باید همواره از فردی نگهداری کنید که بیماری امانش را برده و مدام در حال ناله است و یا حتی گاهی به علت شرایط سختی که در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است، با شما هم که از او مراقبت می‌کنید به تندی برخورد کند. بنابراین از لحاظ روانی خود را تا جایی که امکان دارد، قوی کنید.

با خودتان صادق باشید. آیا شما فردی صبور هستید یا ممکن است با کوچکترین اتفاقی، تندی کنید و اعصابتان بهم بریزد؟

اگرچه این مرحله، برای ارزیابی شما طراحی شده است اما قبول تمام مسئولیت‌ها توسط شما هم، باعث می‌شود این طرح چندان موفق آمیز نباشد. قرار نیست خود را زیر بار تمام کارها له کنید. از کمک دیگران هم استفاده کنید.

 

 

3- موقعیت و منابع مالی خود را بسنجید

 

برای مثال نگهداری و مراقبت از فردی که دچار آلزایمر است یا دیگر بیماری‌های مربوط به زوال عقل را دارد، ممکن است برایتان هزینه‌بر باشد. برای به حداقل رساندن اتفاقات منفی، شما باید شرایط خودتان را به طور کامل درک کرده و بپذیرید.

ارزیابی خودتان سبب می شود تا وضعیت را به طور واقع بینانه بررسی کنید و تا حد امکان شرایط را برای سلامتی و مراقبت از عزیزان‌تان آماده کنید.

 

 

ارزیابی بیمار به عنوان مراقب‌شونده

ارزیابی بیمار به عنوان مراقب‌شونده

 

1-چه مراقبت‌هایی باید از بیمار کرد؟

 

وضعیت بیمارتان را بسنجید. دلیل بیماری و ناتوانی چیست؟ به علت کهولت سن است یا وضعیتی مانند آلزایمر دارد؟ چه شرایطی را برای نگهداری از او باید آماده کرد؟ در طول این روند مطمئن باشید شرایط و راحتی را که آن‌ها می خواهند برایشان فراهم کرده‌اید.

مراقبت از بیمار به دو دسته‌ی مراقبت‌های پزشکی و مراقبت‌های شخصی است. منظور از مراقبت‌های شخصی، پیگیری بیمه‌ی سلامت و رفاه بیمار، فرم و تمام مدارک پزشکی او می‌باشد. تمام وضعیت‌های بیمار باید در فرم مخصوص نوشته و ثبت شود تا در صورت نیاز در اختیار پزشک قرار بگیرد. افرادی را که با بیمار سر و کار دارند به طور کامل در جریان وضعیت او قرار دهید. در هر صورت با پزشک مشورت کنید و اگر لازم است از یک فرد متخصص‌ برای نگهداری بیمارتان در منزل استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که دارو دادن و به طور کلی جنبه‌ی پزشکی مراقبت از بیمار یکی از جنبه‌هایی است که باید در نظر بگیرید. از سایر جنبه‌هایی که برای بیمار لذتبخش است، غافل نشوید. مثلا برای بعضی افراد دیدن فیلم مورد علاقه و برای برخی گوش دادن به آهنگ آرامش بخش، خواندن کتاب، شنیدن حرف‌های‌شان و… موجب شادی روح و روان، درنتیجه بهبود سریع‌تر آن‌ها می‌شود.

 

 

2- بررسی وضعیت‌‌های کلی بیمار

در این مرحله اسنادی از بیمار را جمع‌آوری کنید و در محلی امن از آن‌ها نگهداری کنید. اسنادی در ارتباط با توانایی مالی بیمار، دارایی‌ها، محل زندگی فعلی و قبلی، و یا قراردادها و اسنادی که احتمالا بیمار در آن‌ها سهیم بوده و درحال حاضر به علت وضعیت نامساعد امکان نگهداری از آن‌ها را ندارد، در محلی امن قرار دهید که در صورت لزوم دسترسی به آن برایتان آسان باشد. برای مثال، شناسنامه، دفترچه بیمه، دفترچه‌های بانکی، اسناد ملکی و حقوقی، و…

 

 

3- لیستی از افرادی که روی کمک آن‌ها می‌توان حساب کرد

در این مرحله لیستی از تمام افرادی که می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید آماده کنید. به آن‌ها شرایط را توضیح دهید. شاید آن‌ها بتوانند شما را در مراقبت از عزیزان‌تان حتی در حد یک ساعت یاری دهند. در این زمان هر کمکی هرچند ناچیز غنیمت است. البته درنظرداشته باشید، با وجود اینکه دیگران مشتاق کمک هستند، اما هرکسی قادر نخواهد بود در برابر سختی‌های مراقبت از بیمار صبوری کند. آن‌ها را تشویق کنید، و به آن‌ها یادآوری کنید که کمک آن‌ها هرچند کوچک، چه کمک بزرگی برایتان محسوب می‌شود.

در اینجا حقیقتی تلخ قابل بیان است که اگر شاهد کاهش توان عزیزان‌تان هستید، پیش از آن که اتفاقی بیفتد به فکر بیمه و خدمات نگهداری، پرستار و .. باشید. امروزه مراکز درمانی وخدماتی زیادی وجود دارد که با توجه به وضعیت بیمار به طور کامل و تخصصی‌تر از بیمارتان در منزل مراقبت می‌کنند.

 

 

 

 

از دست ندهید:نگهداری از بیمار زخم بستر در منزل

 

 

 

 

بررسی نیازها و راه حل رفع آن‌ها

سومین مرحله شما با توجه به نیازهایی که شناسایی کردید، شرایط را آماده می‌کنید. در این حالت شما با توجه به ارزیابی که از وضعیت خود و بیمار کرده اید، روش نگهداری از عزیزان تان را لیست می کنید و در این لیست، تمام کسانیکه که می توان روی کمک آن ها حساب کرد، اقداماتی که می توانند انجام دهند و به طور کلی کارهایی که باید به طور روزانه انجام شود، بنویسید جدولی تهیه کنید که در آن لیست کارها و نام انجام دهنده و روز و ساعت انجام و قرص‌هایی که فرد باید بخورد، به طور کامل ذکر کنید. در این مرحله هماهنگی‌ها برای خرید تجهیزات یا خدمات پزشکی را انجام دهید.

در این مرحله ممکن است روی موارد نه چندان خوب تمرکز کنید. اما سعی کنید تمرکز شما بر روی توانایی‌ها و بهبود و راحتی بیمارتان باشد. روحیه ی شما در این مسیر نقش تعیین کننده دارد.

احتمالا شما که تا انتهای مقاله همراه ما بودید، چنین تجربه‌ای را داشته‌اید، از روزهایی که گذراندید و نکاتی که شاید هر کسی جهت نگهداری بیمارش لازم است که بداند، زیر همین مقاله برایمان کامنت کنید.

 

 

 

 

 

منبع:togetherinthis

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.